Ahlbergs Garage

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Ahlbergs Garage

Inlägg av ahlberg »

Bild

Nästa uppdrag.. garagefynd i egna garaget..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av dea »

Skoj med fynd :D är ju bara tiden man ska ta sig också :shock: blir det att fixa den?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Ja, det är ju det där med tid.. så, planen är att få igång den så att den går att provköra, sedan Blocket. Eller någon här? :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av Berlina »

Ojdå. Cool.
Reggad utan tak?
Du som har byggt?
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Expedition

Inlägg av ahlberg »

Svar ja på båda. Byggde enligt buggy-reglementet för sådär 30 år sen. En 67:a med 1500 motor. 12 volt. Nikki dubbelportare och Bosch 009:a. Får nog lägga upp en egen tråd om den .. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ahlbergs Garage

Inlägg av ahlberg »

https://www.blocket.se/hassleholm/VW_15 ... a=23_4&w=3

http://ahma.one/buggy.html

Självklart specialpris endast för er här, kompisar..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Ahlbergs Garage

Inlägg av Berlina »

Berätta storyn nu då.. Från början tack. Det är ju en kultbil!
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ahlbergs Garage

Inlägg av ahlberg »

Jo, det är en 67:a som jag köpte på mitt första riktiga jobb, som bilmek på en Saab-verkstad i Hässleholm. Året var nog 1983, och bilen var en inbytesbil som jag fick för det facila priset av 1000 kr. Lite smårostig, men inget riktigt allvarligt. Jag körde den några månader tills en möjlighet att köpa en rullad custom-vw-kaross öppnade sig. En bil känd från Bilsport och från streetrace-scenen hade voltat och fått en stor bubbla i taket. Den var ett riktigt showbygge och dessutom med en uppiggad ford-sexa i aktern.. kan tänka mig att den gjorde en och annan wheelie.. Den var väl mest känd som "Arvola-folkan", namnsatt efter ägaren.

Karossen fick jag mot avhämtning och att taket var kvaddat gjorde inget, min plan var ju att göra en sorts variant av buggy av den.. Det var mycket glasfiber.. mycket moldningar och ett stort urtag i aktern för att få plats med fordmotorn och dess kylare. Men, jag lyfte av karossen från min 67:a, kapade bottenplattan 40 cm och lämnade in den för blästring. Framvagnen sänktes några centimeter och svingarmarna bak sänktes ett hack. Min nya kaross delades på mitten, taket skars bort och rutramen sänktes en decimeter. En lokal glasmästare klippte ner rutan. Men hjälp av att böja en tumstock ritade jag en linje längs med karossidan och satte vinkelkapen i plåten. Kortningen gjorde i tröskellådorna och dörrarna blev mini-dörrar som man kan hoppa över om man är på det humöret. Invändigt kläddes den med båtplast som limmades mot masonitskivor. Två buggystolar införskaffades. Buggy avgasystem monterades. Lackering gjorde jag i garaget med en Ford-kulör, Diamond White, om jag minns rätt..

Rätt igenom bilprovningen på första försöket! Total byggtid två månader. Efter första säsongen fick den en mycket trevlig Nikki-förgasare och en Bosch 009 som faktiskt gjorde stor skillnad.

Körde med den ett par, tre somrar, ett Bugrun-besök och sen hamnade den i garaget.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ahlbergs Garage

Inlägg av ahlberg »

Såld till ett ungt par från Falkenberg. Det finns hopp för ungdomen av idag!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar