Vägra modern teknik

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik

Vägra modern teknik

Inläggav Grinolle » 14 maj 2017 14:09

Utmärkt!
Med anledning av Tapios inlägg så vill jag gärna göra medskicket att det är bra om det finns flera betalningssätt, eftersom "enkelt" betyder olika saker för olika personer. Jag swishar inte och paypalar inte, och har inga planer på att börja nu. Banköverföring eller bankgiro får alltså gärna vara ett av betalningssätten så att man kan göra betalning via internetbank.

Mvh! Anders Olsson
Utan Niva, förhoppningsvis tillfälligt.
Användarvisningsbild
Grinolle
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Intressekoll sponsorer av lada-niva.se

Inläggav ahlberg » 14 maj 2017 14:12

Vi tänkte köra Bitcoin, det verkar populärt när man vill hålla sig under myndigheternas radar...

..skojar bara... :mrgreen:
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Intressekoll sponsorer av lada-niva.se

Inläggav Tapio » 14 maj 2017 17:29

Grinolle skrev:Utmärkt!
Med anledning av Tapios inlägg så vill jag gärna göra medskicket att det är bra om det finns flera betalningssätt, eftersom "enkelt" betyder olika saker för olika personer. Jag swishar inte och paypalar inte, och har inga planer på att börja nu. Banköverföring eller bankgiro får alltså gärna vara ett av betalningssätten så att man kan göra betalning via internetbank.

Mvh! Anders Olsson


Halaj!

Internetbank! Såna nymodigheter! Fnyys! Puritanen betalar ju såklart sina räkningar via giro, med kuvert med räkningarna till sin bank.

Skämt åsido; det här med swish och paypal är ett dj-la krångel att få till. Men när det väl funkar är det supersmidigt. Väl värt tiden.

Tillbaka till skämt: jag ser mig omkring i hushållet, med temat vägra-modern-teknik, men jag hittar inget bra. Fan, jag bifogar en bild på min brödrost!

https://goo.gl/photos/yJuwtoFKE53tq2jJ6
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vägra modern teknik

Inläggav niva-2121 » 15 maj 2017 08:09

Grinolle skrev:Utmärkt!
Med anledning av Tapios inlägg så vill jag gärna göra medskicket att det är bra om det finns flera betalningssätt, eftersom "enkelt" betyder olika saker för olika personer. Jag swishar inte och paypalar inte, och har inga planer på att börja nu. Banköverföring eller bankgiro får alltså gärna vara ett av betalningssätten så att man kan göra betalning via internetbank.

Mvh! Anders Olsson

Gubbstruttar som jag, som är födda före WWII, håller med Grinolle. :lol:
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Vägra modern teknik

Inläggav Izra » 06 okt 2017 18:27

Inte ens min mamma är född före ww2, jo det är hon förresten, hur tänker jag nu.
I alla fall så är jag en grinig ungdom på 50 +.
50+ är ungt numera och 60+ lär väl bli ännu yngre längre fram.
Jag hatar alla onödiga svindyra styrkomponenter inbakade i epoxy som är omöjliga att reparera.
De brukas kallas "datorer", "styrboxar" och sånt.
Allt elände som dessa ställer till kan väl inte motsvara några droppars mindre bensinåtgång ellerlite behagligare avgaser?
Om man skrotar alla moderna bilar (utom Citroen Xantia) så vinner man så oerhört mycket mer för planetens miljö.
Sen bygger man gamla bilar fast inte så många. Folk kan cykla.
Brödrostar och el-element med glödspiraler använde jag i min första egna villa på landet genom att riva av plåthöljena på en gammal oljepanna och applicera spiralerna lite här och var. Sen blev det en elpanna.
Jag tjuvkopplade, om jag minns rätt, bara en enda fas. Var väl för finskänslig att gå längre.
Fast jag tror att hela pannan kom att gå på just den fasen.
Preskriberat och ungdomligt förstånd. 80-talet.
Kopplingen gjordes med gammal teknik.
Ännu roligare var det när jag använde mina nybakade elektroing kunskaper för att ge problem åt en granne ovanpå som störde med sin stereo.
Men det är en annan historia. Ingreppet i huset var dock lika enkelt.
Jasså, det handlade om betalningar.
Man har tydligen gått på en riktig blåsning som inte hållit på med bitcoins.
Swich, så löjligt, det hörs ju på namnet.
Till vilken nytta, jag har inte mobilt bankid heller. Känner i ryggmärgen att det är att riskera mycket, vänta bara.
Visa-kort? Ja. Men bara barn-varianten "elektron" som kräver direkt uppkoppling till banken förutom kod.
Detta är kopplat till ett separat konto där jag aldrig har mer än några tusen.
Så har det visat sig att Swedbanks app med deras lilla dosa är mycket trevlig. Kunde inte motstå den enär jag sen många år hade själva dosan.
Självklart räcker det till allt.
Det går blixtsnabbt om motståndaren har samma bank. Annars behöver man inte handla.
Gammalmodig lösning som alltid fungerar.

Fast Visakortet lade av för nåt år sen.
Det fanns ingen kontanthantering på Swedbank Gävle.
Jag var hungrig och bilen behövde tankas.
Första gången till pantbank och sålde ingenjörsringen.
Det räckte en vacka tills jag fick nytt kort, som inte var på Swedbank utan Skandiabanken med ett enda kontor i Stockholm.
Sen krånglade nya kortet också och det är väl dags att skaffa kort på Coop. Gratis betalkort som heter "betala efter".
Känns bara bra utan den där ringen, jag har ändå glömt alltihop.
Izra
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 sep 2017 05:56

Re: Vägra modern teknik

Inläggav rid54 » 06 okt 2017 21:16

Håhåjaja... Ibland undrar man lite över hur naiva vi kan bli. Om man tänker bara lite på problemtiken idag 6/10 '17 när 70% av Green Cargos godståg inte kan framföras och SJ inte kan tillhandahålla biljetter överhuvudtaget eftersom det har brunnit nån j@>Ła processor i en dator hos en IT-leverantör till dessa företag, så undrar man hur Europa öht överlevde WW2 som en fungerande kontinent, innan dessa välsignelser fanns. Eller var det tvärtom... Principen är ju skrämmande. Slå ut några servrar och betalkorten blir värdelösa plastbitar. Om problemet varar mer än nåt dygn, kommer det att bli allvarliga problem, iom att folk inte har kontanter med sig längre. Vissa företag tar inte emot kontanter heller... Ingen kommer att kunna tanka, handla mat eller göra nåt som kostar pengar. Finns backupsystem? Riskerna för enskilda, att man får ett konto tömt när systemen fungerar, är ju inte försumbara för den enskilde, men ren småpotatis när man jämför med hur hela samhållet kan tvingas på knä när systemen INTE fungerar. Huga.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 862
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Vägra modern teknik

Inläggav Berlina » 06 okt 2017 21:32

Som ungtupp i gänget... Född -73
Så tycker jag att teknik är av intresse i mångt o mycket.
Utan teknik hade vi inte kunna samla så många med detta intresse (niva)
Själv jobbar jag just med bilar som mekaniker för tre märken..
Jag kräks på alla nya idiotiska viktiga detaljer som dyker upp hela tiden.
Men gillar att kunna handla på nätet.
Jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel..
Men tur är väl att vi är olika ;)
Medlem 2017
Berlina
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 feb 2017 14:01
Ort: Ringarum

Re: Vägra modern teknik

Inläggav ahlberg » 07 okt 2017 10:52

Utan den tekniska revolutionen, och då menar jag inte bara IT, hade vi ju varit kvar i bondesamhället. Men, med effektivisering och stordrift följer altid risker då flera blir beroende av färre, och vi förutsätter mer och mer att de tekniska lösningarna inte fallerar. När de ändå gör det blir effekterna större eftersom vi inte länge vet hur vi gör saker manuellt. Någon drog en liknelse för mig för länge sedan :

Om någon bygger en bro där det tidigare var ett vadställe så slutar vandraren snart att ta med stövlarna.

Sen kan det ju gå snett på andra hållet med, kolla på hela preppie- och offgrid-rörelsen i USA. Där lägger man mycket krut på att överleva den stora apokalypsen där alla samhällsfunktioner kollapsat. Och när tillräckligt många är förberedda, ökar inte risken då att farhågorna besannas?

Ett annat fenomen är den globala förtätningen. Vi samlar oss i städerna. Färre och färre vet hur man kan leva av det som naturen ger. En paradox, eftersom det aldrig har varit lättare att dela information med varandra. Men vi väljer istället att skicka bilder på senaste mode-inköpen till varandra.

Jo, man kan fundera.. Alla problem med odemokratiska samhällen med stora inre problem där man målar upp västvärlden som roten till allt ont. Afrika, Kina -vad händer där den närmsta tiden?

Men, min bottom line är ändå att den tekniska utvecklingen mer hjälper än stjälper, den går inte att stoppa och vi är lyckligt lottade här som kan välja hur mycket vi vill ta till oss av den!

Tycker jag! Kul diskussion på detta annars ganska pragmatiska forum!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vägra modern teknik

Inläggav niva-2121 » 07 okt 2017 11:44

I går fredags havererade SJ´s biljettboknings- och försäljningssystem från tidig morgon till sen eftermiddag.
De som tänkt sig åka tåg fick fråga på tågen om det fanns plats.
Green Cargo kunde inte heller köra sina tåg som planerat.

Det är någonting med Transportstyrelsen som inte är bra - som vanligt.

Och miljömupparna vill att vi ska åka tåg mera.

Annat trams, som inte kan skyllas Transportstyrelsen för, är att Stockholms stad, på miljömupparnas begäran, ska få 5.000 (femtusen) elcyklar för utlåning.
Men man har inte löst problematiken med att ladda batterierna.
Elcyklarna ska kunna avverka uppemot 2 mil på en laddning(när batterierna är nya).
Sedan är det meningen att man ska byta till annan elcykel.
Några laddningsstationer ska inte inrättas.
Det skulle bli för dyrt och omständligt.
För ingen vill väl heller inte vänta några timmar vid en laddningsstolpe på att batteriet ska laddas upp.
På väg till eller från jobbet.
Nu lär det spekuleras i att företaget som servar elcyklarna ska åka runt med bil och byta batterierna.
Vem ska stå för fiolerna med batteriladdningen/-utbytet, för det glömde miljömupparna i upphandlingen.
Vän av ordning frågar sig då hur många batteriservicebilar som krävs för att hålla 5.000 elcyklar rullande?
Hur kan det komma sig att miljömupparna tillåts leka med våra resurser?

Det var bättre förr, när man kunde åka snålskjuts på stången hos de hästdragna vagnarna(om nu någon mer är jag minns detta). ;)
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Vägra modern teknik

Inläggav rid54 » 07 okt 2017 17:28

Den tekniska utvecklingen är såklart inte av ondo (för oss; planeten kanske tycker annorlunda...). Det som stör mig, är bristen på riskinventering och riskanalys. Det gäller både institutionier (Transportstyrelsen, Polisen (!)) och "vanliga användare". Man tar inte till sig tankar och funderingar kring vad som kan hända om något "strular". Vanliga användare (generellt) är usla på backuptagande och lösenordshantering är ju inte något man vill hålla på med. Det är ju en sida av saken. När stora institutioner tappar förmågan att se risker och förebygga dem blir det värre. Självklart är det bekvämt och bra på många sätt med betalkort och andra enkla betalfunktioner, men det måste finnas något mer robust att falla tillbaka på. Precis som liknelsen som ahlberg tog upp! Jag tycker man kan se de många nya smidiga alternativen som komplement till äldre, mer tungrodda metoder, men de är inte alltid fullgoda ersättare.

För rätt många år sen brann en frånskiljare i ett elställverk i Enköping. Det ledde till att större delen av landet, utom några områden i Norrland, blev spänningslösa i ett par timmar. Ren otur, eller nån teknisk brist, men rätt spännande konsekvenser. Om någon idag, med det ännu större elberoende som finns nu, medvetet skulle vilja sabotera eldistributionen, så blir konsekvenserna närmast ohyggliga. Om man i det sammanhanget av någon anledning skulle vara tvungna att evakuera nån halvstor stad, säg Strängnäs, pga storolycka eller krigshandling, så kommer det bli svårt att få iväg folk. De flesta torde behöva ta sin bil bort från stan. Alla kanske inte har tillräcklgt med bränsle och måste tanka - med det går inte för det finns ingen ström. Även om man kan mata pumparna lokalt med nåt portabelt elverk, så kommer det inte att gå att ta betalt eftersom det troligtvis inte finns kommunikation med resp bank för att validera betalkorten. Problem, problem...

I vårt nuvarande utvecklingsstadium, med lätt tillgång till info om forntid och nutid och allt däremellan, borde det vara ganska lätt att arbeta lite proaktivt även med oönskade scenarier, sådana som har varit aktuella de senaste 100 åren eller nåt. Europa är en krigisk kontinent, vi har bara haft en sorts paus sedan 1945 vad gäller storkonflikter. Och det behövs uppenbarligen inte nåt krig för att ställa en del av våra datasystem...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 862
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Vägra modern teknik

Inläggav ahlberg » 08 okt 2017 08:47

Det finns fina ord som Redundancy och Disaster Recovery. Tyvärr brukar de som driver infrastruktur ha häcken full med att få normal drift att fungera så man vågar inte ens testa att dessa skydd fungerar eftersom de sannolikt inte gör det..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vägra modern teknik

Inläggav niva-2121 » 08 okt 2017 09:33

Nu dristar jag mig att ånyo förfalla i gammalt/retro och "det var bättre förr".
Min, som en del känner till, favoritbil är Citroen 2CV A eller AZ.
A var lite väl motorsvag med sina 9 hk ur 375 cc.
Blev bättre 1955 när "stora" motorn på 12 hk ur 425 cc kom.
1963 började förfallet i och med elektriska vindrutetorkare och bränslemätare, men med ändrade cylinderlock så att effekten höjdes till 16 hk, ur samma cylindervolym.
I slutet på 60-talet tillkom ytterligare en felkälla i och med extern/remdriven generator och senare alternator infördes.
Motorn förstorades till 602 cc och trimmades till som mest 32 hk( 35 hk i landet som förlorat alla världskrig hitintils).
För att sjunka till, på pappret, 28 hk då "miljömotorn" infördes på 80-talet.
Visst har det genom åren funnits tekniska brister.
Pedalstället med sina skjutande pedaler.
Fler än jag har trampat av bromspedalen i en nödsituation, när framförvarande bil haft bättre retardationsförmåga än min 2CV.
Visst har framdörrarnas rutor krossats när de bakhängda framdörrarnas lås släppt taget om A-stolpen och i stället lagt sig parallellt med bakdörrarna.
Trots alla egenheter har jag ägt 2CV från 1952 t o m 1990.
Den senare sedan 21 år tillbaka, inkommen till Sverige som flyttgods, där jag är andre ägaren.
49 Cittror har det blivit genom åren.

Jag har alltid gillat enkla(primitiva) småbilar som Morris Minor(min första bil) där man reglerade varmvattentillförseln till radiatorn medelst en ventil(kran) på cylinderlocket.
På den tiden, 50-talet, hade bilarna sina egenheter och startprocedurer.
På en Morris Minor började man färden med att öppna motorhuven och vrida på kranen för värmen.
Därefter, med en stor skruvmejsel, knacka 3 gånger vardera på laddningsregulatorn, bränslepumpen och startmotorn.
Förekom även att veven användes vid stark kyla.

4 hundkojor och lika många MG´n samt 2 Defender och en Vauxhall har lärt mig att den elektriska utrustningen från Lucas har stor utvecklingspotential.

Men trots allt måste jag erkänna att alla nya påfund inte är av ondo.
Insprutning i stället för förgasare är en välsignelse när man försöker betvinga en längre brant uppförslutning.
Men gasspjällsreglering "by wire", njaa.
Gaspedalen byttes på en Defender men inte på Nivan, så där måste ryska grejor vara överlägsna Lucas.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående trams är att bilarna var nog som bäst på tidiga femtiotalet.
Då kunde man lokalisera och avhjälpa brister och fel.
Den dagen HSB´s CR-V -16 får elektriska eller andra fel tänker jag inte ens försöka åtgärda dom.

Hjärtat kommer för evigt att delas lika av Niva, Suzuki och 2CV.

Ursäkta allt för mycket o t. :oops:
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Vägra modern teknik

Inläggav ahlberg » 08 okt 2017 23:14

Glömde ett annat fint ord som man gör alldeles för sällan: FMEA Failure mode effect analysis. Vilka effekter har ett haveri? Nu händer det ju aldrig med Niva, men ett bra exempel är ju ett givarhaveri på en TBI. ECU går ju då över till limp-home mode så att du i alla fall kommer hem, även om den går som en posse nödder..

När det gäller vilka år bilarna var som bäst så brukar det konstigt nog sammanfalla med de årsmodeller författaren är mest bekant med.. :) Jag gillar 70-talare..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vägra modern teknik

Inläggav Izra » 09 okt 2017 08:54

GREEN CARGO -U S C H

Detta företag hyser en mängd "direktörer" på alla upptänkliga områden.
Sitter bara och pyser med höga löner, gör ingen som helst nytta.
Att jag, som ljud-specialist frågar den aktuelle direktören varför deras tåg
stör hela området där jag har min sommarstuga (Norberg) nära en obevakad
övergång, får jag inte ens svar efter påminnelse.
Ny teknik är alltså att montera värsta f-de siren på loken och blåsa skallen av alla
i närheten eller orsaka tinnitus och förstöra ALL ro på platsen flera gånger i timmen
i stället för att som på de gamla loken inom andra företag (nej inte ångvisslan även
om den är bra) ha signaler som hörs lika bra och dessutom på längre avstånd, typ
HESA FREDRIK mistlur e.d. med ett mycket mer människovänligt frekvens-spektrum
ända ner i basen.
Trafikverket ger blanka f-n i dessa störningar, det måste man ta med tågbolaget.
En sak till med det här är att den obevakade övergången är som en kostig som bara leder
till EN fastighet där sällan nån är hemma. Ett fritidsställe som mitt.
Där har man privat satt upp en rejäl grind av stålrör vid banan som är låst!
Samt stora speglar! Gammal teknik som gör dessa ständiga TJUT helt överflödiga.
Behövs groteska sirener där (ibland tio gånger i timmen med alla tåg totalt) så behövs det
ÖVERALLT där banan går genom skog!
Folk vandrar inte bara utefter småvägar och stigar, allrahelst inte de som kanske är lite
lulliga på lördagsmorgonen.
De som ställer sig på spåret med avsikt blir väl iofs nöjda av "varningen".

Får man skjuta direktörer?

fotnot, sveriges kanske ende privata ägare av ånglok för fullspår -men har det inte kvar
Izra
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 sep 2017 05:56

Re: Vägra modern teknik

Inläggav Izra » 09 okt 2017 09:03

Berlina skrev:Som ungtupp i gänget... Född -73
Så tycker jag att teknik är av intresse i mångt o mycket.
Utan teknik hade vi inte kunna samla så många med detta intresse (niva)
Själv jobbar jag just med bilar som mekaniker för tre märken..
Jag kräks på alla nya idiotiska viktiga detaljer som dyker upp hela tiden.
Men gillar att kunna handla på nätet.
Jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel..
Men tur är väl att vi är olika ;)


En ovanligt vettig ungtupp skulle jag säga.

Men gammelmedia - pappersblaskor som förr nådde hela landet och kanske gör
fortfarande, vad vet jag, skulle duga för Nivafolkets gemenskap.
Man skulle kunna ha en helsida för Niva.
Samt en för ånglok.
Izra
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 sep 2017 05:56

Nästa

Återgå till Övrigt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst