Nu dristar jag mig att ånyo förfalla i gammalt/retro och "det var bättre förr".
Min, som en del känner till, favoritbil är Citroen 2CV A eller AZ.
A var lite väl motorsvag med sina 9 hk ur 375 cc.
Blev bättre 1955 när "stora" motorn på 12 hk ur 425 cc kom.
1963 började förfallet i och med elektriska vindrutetorkare och bränslemätare, men med ändrade cylinderlock så att effekten höjdes till 16 hk, ur samma cylindervolym.
I slutet på 60-talet tillkom ytterligare en felkälla i och med extern/remdriven generator och senare alternator infördes.
Motorn förstorades till 602 cc och trimmades till som mest 32 hk( 35 hk i landet som förlorat alla världskrig hitintils).
För att sjunka till, på pappret, 28 hk då "miljömotorn" infördes på 80-talet.
Visst har det genom åren funnits tekniska brister.
Pedalstället med sina skjutande pedaler.
Fler än jag har trampat av bromspedalen i en nödsituation, när framförvarande bil haft bättre retardationsförmåga än min 2CV.
Visst har framdörrarnas rutor krossats när de bakhängda framdörrarnas lås släppt taget om A-stolpen och i stället lagt sig parallellt med bakdörrarna.
Trots alla egenheter har jag ägt 2CV från 1952 t o m 1990.
Den senare sedan 21 år tillbaka, inkommen till Sverige som flyttgods, där jag är andre ägaren.
49 Cittror har det blivit genom åren.
Jag har alltid gillat enkla(primitiva) småbilar som Morris Minor(min första bil) där man reglerade varmvattentillförseln till radiatorn medelst en ventil(kran) på cylinderlocket.
På den tiden, 50-talet, hade bilarna sina egenheter och startprocedurer.
På en Morris Minor började man färden med att öppna motorhuven och vrida på kranen för värmen.
Därefter, med en stor skruvmejsel, knacka 3 gånger vardera på laddningsregulatorn, bränslepumpen och startmotorn.
Förekom även att veven användes vid stark kyla.
4 hundkojor och lika många MG´n samt 2 Defender och en Vauxhall har lärt mig att den elektriska utrustningen från Lucas har stor utvecklingspotential.
Men trots allt måste jag erkänna att alla nya påfund inte är av ondo.
Insprutning i stället för förgasare är en välsignelse när man försöker betvinga en längre brant uppförslutning.
Men gasspjällsreglering "by wire", njaa.
Gaspedalen byttes på en Defender men inte på Nivan, så där måste ryska grejor vara överlägsna Lucas.
Vad jag vill ha sagt med ovanstående trams är att bilarna var nog som bäst på tidiga femtiotalet.
Då kunde man lokalisera och avhjälpa brister och fel.
Den dagen HSB´s CR-V -16 får elektriska eller andra fel tänker jag inte ens försöka åtgärda dom.
Hjärtat kommer för evigt att delas lika av Niva, Suzuki och 2CV.
Ursäkta allt för mycket o t.