Lufta hydrofor?

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Lufta hydrofor?

Inlägg av wadsbo »

Inte niva eller bilrelaterat för fem öre, men eftersom jag litar mer på den samlade kunskapen här än på andra ställen på nätet så ställer jag frågan i alla fall.
Hur luftar man smidigast en hydrofor? Har kompressor och skall montera luftningsnippel. Tänkte så här: Stänger av pump och tömmer tank tills den är fylld till 2/3. Nyser i luft i tanken med kompressorn till strax över frånslagstryck. På med pump igen. Klart? Tänker jag rätt här? När jag pratade med lokala rörmokaren sa han att jag skulle ha en kran öppen medan jag fyller på med luft. Fattar inte riktigt varför.
/wadsbo
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lufta hydrofor?

Inlägg av rid54 »

Om man har en kran öppen så lär man ju tömma hydroforen om man trycksätter den. Det kanske är meningen att det ska vara atmosfärstryck i den, när den är helt tom? Din metod lät mer "naturlig", men det beror ju lite på vad du sätter för frånslagstryck, förstås. Hur avgör du hur mycket vatten som är inuti?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Lufta hydrofor?

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Blir väl undertryck annars som kvarhåller vattnet...

Häln Jan
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Lufta hydrofor?

Inlägg av wadsbo »

Har ett vattenståndställ på hydroforen som jag förhoppningsvis kan se vattennivån genom (är ganska så "smutsigt" på insidan). Hur menar du med undertryck Jan?
Niva-15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lufta hydrofor?

Inlägg av ahlberg »

wadsbo skrev:: Stänger av pump och tömmer tank tills den är fylld till 2/3. Nyser i luft i tanken med kompressorn till strax över frånslagstryck. På med pump igen. Klart? Tänker jag rätt här?
/wadsbo
Så har jag alltid gjort, och det har funkat. Om man inte har kompressor är en långsammare lösning att helt enkelt tömma tanken helt och fylla från scratch. Brukar landa på 3/4 fyllnadsgrad.

Ståndarglaset brukar gå att demontera och rengöra - kolla bara först att du har fungerande avstängningar över och under.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Lufta hydrofor?

Inlägg av Josanivski »

1:Stäng av pumpen och öppna alla (det går fortare då) kallvattenkranar. Har du en avtappningsventil/kran som sitter lägre än hydro fåret, så ska den oxå öppnas. Tappvattensystemet ska tömmas.
2: Börja fyll på lite försiktigt med luft med öppna kranar. När det inte kommer mer vatten ur kranarna ska dom stängas.
3: Med stängda kranar och ventiler så fyller du på med luft till ca 1.5-2 bar (har jag för mig).
4: Starta pumpen. När den har stannat så går du runt och luftar alla kranarna en och en, ta det lite försiktigt när du öppnar kranarna för det kommer att spotta fräsa och stänka rejält.
5: Sätt dig bekvämt med en god kopp kaffe (som du bryggde innan du började, för vattnet kommer förmodligen vara missfärgat en stund efter) och känn dig nöjd med din insats! :D
Det är så jag har lärt mig, och det funkar bra, iallafall punkt 5! 8-)
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Skriv svar