Niva går framåt

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Niva går framåt

Inlägg av dieselpower »

Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva går framåt

Inlägg av niva-2121 »

Om man skulle propagera för säkerhet(för sig själv) och se bilder på Defender som rullat/vält jämfört med Niva som gjort samma sak så tror jag inte många skulle våga köra med sina Defender´s.
Min Defender har dock utvändig och invändig bur av 60 mm rör, så jag är inte så orolig.
Men Niva´n känns ändå tryggare - om man skulle rulla/välta(igen). :oops:
För övrigt var det en, i mitt tycke, vederhäftig och intressant artikel med full rätt att ställa Niva mot Defender.
Det finns inte så många bilar, enligt min mening, som har så mycket gemensamt - men ändå har så divergerande kundkrets(och pris).
Om man får för sig att jämföra bilarnas kapacitet så är det väl endast (den tillåtna) dragförmågan(med *B*E*-kort) som skiljer. Men vanligt *B*-kort segrar Niva´n. Mycket mycket trist och förvånande att Niva´n endast får dra 400 kg obromsat släp.
Innerutrymmena tycker jag är till Nivan´s favör så länge man jämför med en Defender 90.
Ursäkta o t, men därav hjärtat är fullt................... :oops:
Forumsponsor
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Niva går framåt

Inlägg av dieselpower »

Ja, de skulle bara börja tillverka Nivan med (turbo)dieselmotor igen, så hade den varit det självklara valet! :D
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva går framåt

Inlägg av niva-2121 »

Mer o t.
Är det stor skillnad på bensin- och dieselmotorerna beträffande segdragning på låga varv = i skogen?
Vet en dieselNiva som bara står, vet var den står, känner även ägaren, men vet inte om den är till salu?
Vad är det för motor?
Som Suzuki/Santana = Renault- och/eller Peugeotmotorer?
Forumsponsor
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Niva går framåt

Inlägg av svedberg »

peugeot XUD diesel, rätta mig gärna om jag har fel.
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Skriv svar