Tipsa om en GPS

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Tipsa om en GPS

Inlägg av Virre »

Det är daga att pensionera min gamla GPS och behöver tips om vad jag ska ha, kraven eller kanske önskemålen är följande:

Handburen med möjlighet att sätta i hållare i bilen eller på tornet på min enduro.
Möjlighet till drift på 12v extern ström.
Vattenskyddad.
Ska ha möjlighet att se och välja stig typ grönakartan och också ta med dom i beräkningarna för en ny rutt.
Enkelt, enkelt, enkelt handhavande, inte en funktion eller knapp för syns skull.
Helst ett "okej" pris och med möjlighet att köpa i fysisk butik, dock ej ett måste.

Så vad finns det att välja på och vad använder ni?
Kunskaperna i dom butikerna jag varit i har varit pinsamt låg.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av Larsson »

Jag har en Garmin Nuvi 550 som jag använder i bilen, på skotern och på endurohojen.

Den är ju några år gammal nu så den finns nog inte att köpa längre.......men de modeller som kommit efter den är nog likvärdiga i de krav du ställer.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av Virre »

Det är nåt liknande den jag har nu, saknar att inte kunna lägga in gröna kartan ex.
Kollade på Garmin Montana 600 som verkar ha allt, tyvärr ett rätt fläskigt pris också.....
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av maggan »

Jag är stor fan av gps på mobilen. Den är som regel alltid med, handhållen och man får fästen till att montere nästan överallt, inga problem med laddare til 12V.
Kan rekomendere samsung galaxy xcover 2. Vattentät, godkänd för att ligga på en meters djup i 30min uten å ta skada.
Bild
Den har 4" skärm och vill man har större så finns det flera surfplatter i 7-10" til under 1000lappen, dock inte vattentäta.
Ett eksmpel https://www.komplett.se/samsung-tab-3-l ... !tab:extra med både GPS och GLONASS

Och här en gratis applikation http://www.viewranger.com. har stöd för de flesta kart format inklusive gröna kartan/terängkartan. Kartor kan köpas direkt i applikasjonen eller läggas in från dator om man har från förr. Alla kartor kan användas i offlinemodus, så man är inte beroende av mobildatatilgång som med google maps och kostar häller inget att använda. Många finurliga funksjoner som f.ex att man kan spela in rutten man har kör och spara til senare eller enkelt dela med andra.
Har man tilgång til mobildata så kan man se var kamraterna är på kartan

Kan iaf vara ett alternativ att tänka på. Blir mycket billigare än garmin montana :-)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av Virre »

Intressant.
Jag har nu en garmin Zumo 350 att låna under helgen men är inte imponerad. Alldeles för långsam vid ut zoomning och en del buggar jag inte riktigt gillar. Dessutom skymmer flaggorna vid POI rutten och över 300m förstoring går man miste om dom minsta vägarna som försvinner då. Riktigt irreterande vid stående körning på enduron när hastigheten börjar bli högre.
Ska testa en Montana nästa helg men fram tills dess ska jag kolla på ditt alternativ.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av maggan »

/START PROPAGANDA

GPS är ett väldigt litet fragment av jobbet, men är någorlunda uppdaterad och vi är garminförhandlare. Får säga att jag är lite imponerad över vad rena gpser klarar kontra mobiltelefoner idag. Garmin montana är en flott modell som klarar massor, men stor och klumpig. Själv så cyklar jag en del MTB och har alltid med telefon om nåt skulle hända, att också släpa med en extra klump är lite frestande.
Telefonen min klarar allt jag har behov av från en gps. Jag länge sneglat på viewranger man aldrig tagit det i bruk med köpkartor, även om jag har det installerat på telefonen sedan en tid tillbaka. Beror mycket på att google maps kommer man långt med och det finnes en bra gratis app i Norge med motsvarande gröna kartan 1:50 000 över hela Norge :D

Skal inte säga at mobillösningen bara är bättre, men det går som regel snabbt att använda, är enkelt och funktionellt och löser mina behov. Det är enligt min mening mycket mer för pengarna.
När det kommer till pris... :shock: :o :shock: :o
Om man vill köpa kartor så har garmin friluftskartan som är baserad till största del på gröna kartan och kommer i 4 områden över Sverige och kostar 1900 per del
Viewranger har sin versjon baserad på gröna kartan i 3 delar över Sverige till 840 per del. Har inte själv använt någon av delarna så kan inte göra någon jämförelse.

När jag ändå är igång å predikar så kan jag nämna att det är ganska skönt men er 10" skärm som gps och har man också en passagerare/kartläsare så kan de knäppa loss den och enkelt utforska alternativa vägar på ett helt annat sätt än med en liten och trög "vanlig GPS"
Med många av de mobila gps apparna inkluderat viewranger kan man synkronisera mellan enheterna och dator men ett gratis användarkonto. kan sitta hemma i soffan och planera en rutt på dator eller mobil och så är den tillgänglig på surfplatta eller mobil i bilen.

/END PROPAGANDA ;)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av Virre »

Tack Maggan för inlägget, har testat med mobil och läsplatta nu men valet föll ändå på en Montan 600.
Har testat den några dagar och den verkar ha allt som jag vill ha, helnöjd helt enkelt :D

Ända molnet hittills har varit att City nav kartan jag hittade på nätet inte verkar gå in på rätt sätt, ibland får jag tyska vägnamn och annat skoj:-). Får väl öppna plånboken och köpa en version om jag inte hittar någon annan.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av maggan »

Hehe, om du hittar en gratis tyskkurs på nätet så sparar du både pengar och blir en mer lärd man :mrgreen:

Det er kul att höra att du hittade något som funkar bra till alle dina fordon och fyller alle funksjoner. Det är en riktigt bra modell.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Tipsa om en GPS

Inlägg av Virre »

maggan skrev:Hehe, om du hittar en gratis tyskkurs på nätet så sparar du både pengar och blir en mer lärd man :mrgreen:

Det er kul att höra att du hittade något som funkar bra till alle dina fordon och fyller alle funksjoner. Det är en riktigt bra modell.
Det visade sig finnas en bugg till i "gratis" versionen av cityNav, ETA kan ibland eller snarare alltid felvisa med sisådär 2-5timmar :D. Tid till jobbet ex 4h35m och i verkligheten 25minuter :shock:

Blir nog att öppna plånboken och skaffa en ärlig version av mjukvaran.

Annars är jag toppen nöjd!
Skriv svar