27mhz radio

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

27mhz radio

Inlägg av Virre »

Jag och några av dom jag mest kör med har snackat om att skaffa varsin radio för att kunna vara lite mer sociala i bilarna.
Verkar som dom flesta kör 27 bandet i terrängen men har någon tips på vad för grejer som gäller.
Kjell o co har en som många verkar köra med men finns det andra?
Under tusningen ink allt helst då det mest handlar om en kul grej och vi brukar inte ha några större avstånd mellan bilarna.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: 27mhz radio

Inlägg av ahlberg »

Jag kör med en billig Cobra Microtalk och när jag jämför med de "proffsmodeller" vi använder i folkraceklubben så märker jag ingen större skillnad. Väldigt bra räckvidd, flera km i öppen teräng, men såklart känsliga för hinder. För offroad helt ok, för karavankörningen till/från helt perfekt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Men den går på annat band, eller hur? 27mhz är väl den mest använda i 4x4 svängen eller har jag fattat fel?
Priset är ju helrätt och för en dryg fem hunka får man VOX styrning också vilket är kanon.

Men vi är oftast tre st som kör, funkar det med tre enheter också?
Sen vore det skönt med en stationär där man slapp bry sig om batteriet, antar att dom går på bilens 12v.
Hade tänkt åka några dagar på SwedenOffroadTour och där är det ju kul om man kan snacka med dom andra om man behöver hjälp eller kan dra upp någon LandRover från spenaten :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: 27mhz radio

Inlägg av ahlberg »

Helt rätt, det är PMR på 446 MHZ.. av de flesta ansedda som leksaker, men det är nog mest för att det är lite "fint" att åka med ett långt spröt på taket :).

Jag är ju lite nörd på funktion, inte att det måste vara fint - och när vi i HFRC åker igäng på offroadträffar räcker PMR-leksakerna långt. Man är ju dessutom ofta utanför bilen, och då har man inte mycket glädje av en fast monterad 27mhz. Svarar kompisarna inte är det bara att skicka ett mess till mobilen, eller via Skype, eller nått. Så, mobil och PMR räcker bra för mig.

Men jag förstår Convoy- och Nu_blåser_vi_snuten-känslan...

http://www.imdb.com/title/tt0077369

http://www.imdb.com/title/tt0076729

(Länkarna för våra yngre medlemmar)

Min ödmjuka uppfattning.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Hahaha ja det där sprötet ser jag nog mer som till besvär faktiskt :D
Men om ingen annan pratar på "min" frekvens så blir det ju rätt tyst.....
Kommer du åka SOT så kan vi ju iofs hålla låda :mrgreen: .
Helt klart har du ju en poäng med att man inte alltid sitter i bilen. Det kan ju bli ett jädra skrikande mellan vinschslynan och föraren har jag märkt så även där vore det ju faktiskt på sin plats med en handhållen enhet som dessutom är billig. Kanske kan man komplettera med en batteriladdare i bilen så är ju det problemet med att riskera att sitta med tomma batterier löst också.
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: 27mhz radio

Inlägg av Niva_Evert »

http://fbradio.se/komradio-27mhz/alan-100-plus-euro/

eller ladda ner "zello" till din smartphone :)
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: 27mhz radio

Inlägg av rid54 »

Peltor gör hörselskydd med inbyggd röststyrd 440+ MHz radio. Rätt OK om man har händerna upptagna. Funkar ihop med andra (handhållna) enheter om man väljer rätt kanal.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Zello var ju en kul grej:-).

Niva_Evert: den radion du länkade till, vet du om den är ett bättre köp än denna från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... lti-p33209
Du kan kanske rekommendera en annten? Jag har ju ingen koll på detta :D
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: 27mhz radio

Inlägg av AlterEgo »

Både 27MHz och PMR (446MHz) används i offroadsvängen. Räckvidden generellt än större med 27MHz, men det är inte enbart av godo eftersom man hörs över halva Europa med bra grejor och gynnsamma förutsättningar.

Antennen och dess placering är viktigare än apparaten i en 27MHz-installation. Lite grovt uttryckt så ger en dipol bäst räckvidd, men den blir 11 meter hög... Många som kör i skogen använder Stinger-antennen som väl ligger på 155cm och är väldigt flexibel. Bäst placering på en Niva är mitt på taket, men andra alternativ är i stötfångarna eller i plåten framför framrutan vid sidan, typ där originalantennen satt på gamla Volvo 240 (jag tror jag har en bild på en sådan installation från min Niva någonstans). Kabeln kommer ut i motorutrymmet men det går att få in den i kupen via en befintlig gummigenomföring i torpedväggen. Själv har jag en Alan 42, det är egentligen en handapparat som kan fordonsmoteras, och två externa antenner beroende på var jag skall köra. En kvartsvågsantenn som är 2.65 lång och tar i överallt och en kortare Sirio groundless som har medioker prestanda men det räcker på ett offroadområde. Med den långa kan jag snacka på flera mil. I TGB:n har jag en fast monterad Midland 100 med en Sirioantenn och det funkar bra det också.

Generellt sett så funkar det ganska dåligt med en antenn inne i en bil. Karossen dämpar bort runt 90%... Min Jeep har plasttak så där funkar det bättre.

Jag har några olika PMR-apparater, både från Topcom och Midland. Jag har också en Baofeng UV-5R, egentligen en billig amatörradio. Den kan, men får inte, användas på PMR-frekvenser eftersom uteffekten är för hög (4W inst 0.1 som är den maximala tillåtna) och det går att montera extern antenn på den (vilket inte heller är tillåtet på en PMR-radio i Sverige). Dessutom fungerar den på SRBR-bandet (även kallat PMR444),LPD (430MHz), de fria kanalerna på 155MHz-bandet (främst avsett för jakt & lantbruk) och naturligtvis på 2m och 70cm amatörband. I skrivande stund kostar den 33 USD, finns att köpa på http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?usercat=1426 och känns som ett betydligt bättre bygge än andra PMR-apparater. Kjell&Co har två passande magnetfotsantenner (http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... enn-p30843 och http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... ini-p30825). Post & Telestyrelsens tillsyn över radiotrafiken på dom här banden är i stort sett obefintlig idag, däremot skall man passa sig lite för att ge sig in på radioamatörernas frekvenser. Dom vill ha banden för sig själva och har ofta både kompetensen och grejorna för att ställa till så att man hellre kör sin kommunikation på några andra flrekvenser där man får vara ifred för dom...

Vilket system man skall ha (27MHz eller PMR) beror ju mycket på vad kompisarna har i sina bilar. Men en 27MHz-rigg och en Baofeng UV-5R täcker så gott som allt jag stött på i offroadsvängen.

Och Zello som nämndes verkar absulut värt att prova!
Träsktroll wannabe
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Hoppsan, här dök det upp ett proffs :o
Beofang ver ju ett hyggligt pris men ser ut att innehålla mer än jag behöver.
Kjell o co variant ser mer basic och lättare att förstå, eller?
Jag har ju egentligen inget intresse av radion utan vill bara kunna hålla kontakten med dom andra. Kjells radio, är den okej till mitt ändamål ändå? Har en butik precis i närheten så vi kan åka ner o klämma på den men fattar ju inget liksom.
Till kjells radio har dom någon antenn du kan rekommendera? Ingen 11m mast nu bara utan något smidigare med magnet fot som kan plockas bort när jag inte behöver ha den, vill inte borra håll för den heller.
Tacksam för hjälpen!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: 27mhz radio

Inlägg av AlterEgo »

Jag hade min 2.65m-mast på en hemmabyggd lastbåge bestående av två lite moddade fötter från en Thulebåge, en lagom lång bit 40*40mm och sen en fastsvetsad 3mm plåtbit mitt på den där ett rejält antennfäste skruvades i. Borde funkar bra att sätta en Stinger i också, lätt att montera av vid behov och ingen håltagning. Lite ivägen inne bland träden, men det kommer alltid en radioantenn att vara och Stingern är bra då den är eftergivlig.
Träsktroll wannabe
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Okej. Jag hade (novis som jag är) föredragit typ denna på Kjell http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... m65-p30829 på stöten fram i ena hörnet. Men det är kanske värdelöst? Hade helt klart varit smidigast och dessutom säljer Kjell den också samt att den verka vara kompatibel med deras radio.
Tycker det stundtals fastnar rätt mkt i takräcket utan nått på :D .

Vilka butiker kan man mer hitta radio grejer i? Skulle vilja ha en butik som man kan besöka och snacka med någon och inte en webb butik.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: 27mhz radio

Inlägg av AlterEgo »

Jag tvivlar på att en magnetfotsantenn kommer att sitta kvar särskilt bra på stötisen. Det är inte optimalt ur sändningssynpunkt heller, men man får nästan alltid göra större eller mindre trade-offs på det där,

Limmared är väl det jag kan komma på som ligger närmast Jönköping. Dom har en fysisk butik och är kunniga.
Träsktroll wannabe
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: 27mhz radio

Inlägg av Virre »

Tackar, ska kolla med limmared imorgon också.
Har inte orginal stöten kvar utan en betydligt kraftigare pjäs i rejäl plåt så magneten borde sitta bra, om nu mottagningen gillar placeringen dvs.
Tack för all hjälp.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: 27mhz radio

Inlägg av AlterEgo »

Det är en sak att få fast magnetfotsantennen, men stötisen måste fungera som jordplan också. Bäst är fortfarande mitt på taket med lika mycket jordad plåt åt alla håll, allt annat är trade-off.. Men jag tror det kan funka helt OK med att ha den på en kraftigare stötis. Sätt den så långt in du kan.

Det som händer när antennen sitter "off-center" är att det blir riktverkan. I den här tråden på 27MHz.se finns en bild som beskriver detta på ett bra sätt och tar upp alternativa antennplaceringar.

Glöm sedan inte att en antenninstallation måste justeras med avseende på stående våg (SWR). Felaktig sådan ger i bästa fall dålig prestanda och i sämsta en brunnen radio (fast moderna apparater brukar ha skydd mot sånt). Handlar du på Limmared finns det kanske en chans att få hjälp med den saken. Det är inte så krångligt egentligen men man behöver en mätare om radion inte har en sådan i sig.

Det är ett annat problem med 27MHz-bandet, men det är mindre nu än vad det var förr. När det var mer populärt satt folk runtom i Europa med rejäla slutsteg och bra antenner och det gick knappt att snacka eftersom man hörde mycket utrikiska. Radiovågorna reflekterades dessutom i ett skikt i atmosfären och landade i Sverige. Numera är det inte lika mycket, det är främst polska och finska åkare som använder det bil<->bil. Dom slipper man genom att byta kanal. Vilkem kanal som används på träffar brukar göras upp på plats, 16 (4x4) eller 19 är vanligast.

Problem med "andra i luften" finns på PMR också, där riskerar man att få in babyvakter och såna grejor som använder samma band men då uteffekterna är lägre och frekvensen högre når det inte särskilt långt, några km vid optimala förutsättningar.

Nu har vi snöat in lite på 27MHz här, men vi skall inte glömma dom andra banden. En PMR-apparat är aldrig fel att ha med i bilen... Men dom banden täcker du nog 95% av radiotrafiken på en offroadträff.
Träsktroll wannabe
Skriv svar