Ja j@%#ar vad mkt det här var att tänka på .
Nu satte jag den på en plåt fäst i en av ribborna på räcket som är klämt i dropplisten, hoppas det blir bra......
Jag har ju det stora räcket som gör att jag inte har någon plats varken bakom eller framför, och eftersom stöten fram var mindre bra hoppades jag på detta ska bli bra.
Har ju fortfarande ingen i närheten med en 27mhz som jag kan testa den på för att kolla mottagningen.
Vore ju fint med nån manick som visade typ grönt-gult-rött ljus beroende på mottagning men det skulle väl vara för lätt.
27mhz radio
Re: 27mhz radio
Kommer in lite väl sent i tråden.
Har haft flera olika CB-radion med lika många antenner.
Danita 1240 är/var nog det mest prisvärda alternativet till fast montering.
Glöm bara inte att komplettera med en separat/extern högtalare om du bygger in den i t ex askkoppshålet på Samurai, Guldflugor m fl.
En nackdel med Danita 1240 är att den inte kan kompletteras med en monofon(kombinerad mikrofon & högtalare).
Jag har, sedan några år en Alan 42 Multi.
Den går att köra på såväl bilens 12 volt som på olika batteripack(laddningsbara och engångs AA-batterier, där de senare är att föredra = mindre batteripack och högre spänning).
Till min Alan 42 Multi har jag dels köpt en monofon, och dels en extra lång "gummiantenn".
Allan 42 Multi kan lätt kopplas loss från bilens 12 volt och förses med batteripack och även lösgöras monofonen och ersätta den med gummiantenn.
Då kan man, vilket är praktiskt när man "rekar spår i spenaten", gå för karavanen och berätta om hur det ser ut.
Eller på håll dirigera en bil över ett stort och lerigt fält där man har visuell men inte muntlig kontakt.
Som AlterEgo skriver, antennen och dess placering är viktigast för kommunikationen.
Ingen CB-radio får sända med mer än 4W.
Lägg hellre pengarna på en bra antenn än på en prisbillig magnetfotsantenn(säger jag som själv f n endast har magnetfotsantenn beroende på att den som köpte förra bilen ovillkorligen skulle ha med den nära 2½ m långa fina dyra antennen - men inte CB-radion? )
Härutöver kan man behöva (låna eller köpa) ett SWR-instrument för att trimma in/justera antennen(längden).
SIST MEN INTE MINST - PROVA ALDRIG ALDRIG RADION OM INTE ANTENNEN ÄR ANSLUTEN.
OM DU TRYCKER IN SÄNDNINGSKNAPPEN UTAN ANTENN GÅR SIGNALEN TILLBAKA IN I APPARATEN OCH DU RISKERAR ATT BRÄNNA SLUTSTEGET.
MÅNGA SOM HAR GJORT.
GÅR IIIIIINTE PÅ GARANTIN.
AVSLÖJAR SÄLJAREN ENKELT.
Har haft flera olika CB-radion med lika många antenner.
Danita 1240 är/var nog det mest prisvärda alternativet till fast montering.
Glöm bara inte att komplettera med en separat/extern högtalare om du bygger in den i t ex askkoppshålet på Samurai, Guldflugor m fl.
En nackdel med Danita 1240 är att den inte kan kompletteras med en monofon(kombinerad mikrofon & högtalare).
Jag har, sedan några år en Alan 42 Multi.
Den går att köra på såväl bilens 12 volt som på olika batteripack(laddningsbara och engångs AA-batterier, där de senare är att föredra = mindre batteripack och högre spänning).
Till min Alan 42 Multi har jag dels köpt en monofon, och dels en extra lång "gummiantenn".
Allan 42 Multi kan lätt kopplas loss från bilens 12 volt och förses med batteripack och även lösgöras monofonen och ersätta den med gummiantenn.
Då kan man, vilket är praktiskt när man "rekar spår i spenaten", gå för karavanen och berätta om hur det ser ut.
Eller på håll dirigera en bil över ett stort och lerigt fält där man har visuell men inte muntlig kontakt.
Som AlterEgo skriver, antennen och dess placering är viktigast för kommunikationen.
Ingen CB-radio får sända med mer än 4W.
Lägg hellre pengarna på en bra antenn än på en prisbillig magnetfotsantenn(säger jag som själv f n endast har magnetfotsantenn beroende på att den som köpte förra bilen ovillkorligen skulle ha med den nära 2½ m långa fina dyra antennen - men inte CB-radion? )
Härutöver kan man behöva (låna eller köpa) ett SWR-instrument för att trimma in/justera antennen(längden).
SIST MEN INTE MINST - PROVA ALDRIG ALDRIG RADION OM INTE ANTENNEN ÄR ANSLUTEN.
OM DU TRYCKER IN SÄNDNINGSKNAPPEN UTAN ANTENN GÅR SIGNALEN TILLBAKA IN I APPARATEN OCH DU RISKERAR ATT BRÄNNA SLUTSTEGET.
MÅNGA SOM HAR GJORT.
GÅR IIIIIINTE PÅ GARANTIN.
AVSLÖJAR SÄLJAREN ENKELT.
Forumsponsor
Re: 27mhz radio
Jag har nu kört en tid med min billiga Danita inköpt på Kjell o co, kostade en 600 hundring och då tror jag man fick med en antenn också.
Funkar över förväntan och då har jag inte lagt större energi på antennplacering.
Magnetfoten satte jag på en av takräckets ribbor lite till höger. Kör varje vecka med en kompis med samma setup och vi har inte än kommit ifrån varandra vid vanlig körning så vi inte kunnat prata. Kör vi på E4an pratar jag fortfarande med han trots att han är utom synhåll.
På Eksjö träffen med ett hundratal deltagare hörde jag folk från i stort sett hela området, mkt underhållande Särkilt ett äkta par där kvinnan skulle köra först genom ett sur hål o satte sig, mannen i bilen bakom hade så klart några tankar han gärna delade med sig om hur hon egentligen skulle gjort bara för att en halvtimme senare fastna på samma ställe .
Vill man få ut det mesta av grejerna bör man säkert som har kommenterats i tråden ställa in antenn samt placera den bättre.
Funkar över förväntan och då har jag inte lagt större energi på antennplacering.
Magnetfoten satte jag på en av takräckets ribbor lite till höger. Kör varje vecka med en kompis med samma setup och vi har inte än kommit ifrån varandra vid vanlig körning så vi inte kunnat prata. Kör vi på E4an pratar jag fortfarande med han trots att han är utom synhåll.
På Eksjö träffen med ett hundratal deltagare hörde jag folk från i stort sett hela området, mkt underhållande Särkilt ett äkta par där kvinnan skulle köra först genom ett sur hål o satte sig, mannen i bilen bakom hade så klart några tankar han gärna delade med sig om hur hon egentligen skulle gjort bara för att en halvtimme senare fastna på samma ställe .
Vill man få ut det mesta av grejerna bör man säkert som har kommenterats i tråden ställa in antenn samt placera den bättre.
Re: 27mhz radio
Köpte i förra veckan (åter) en Danita 1240. Min fjärde om jag räknat rätt.
Hade hoppats att kunna montera den i dag. Men det sket sig = bilen inte hemma.
Har inte mätt än (av lättförklarliga skäl) men går det att, som på Samuraien, vidga askkoppshålet och montera CB:n där?
Någon som gjort det?
Vad har ni för andra alternativa monteringar att föreslå?
Jag vet sedan lång tid tillbaka att optimala placeringen av antennen är mitt på taket för erhålla ett så stort och symetriskt jordplan som möjligt.
Men i spenaten, där det ibland är lågt i tak, är takmontering inte prio 1 - snarare tvärt om.
Funderar på att göra som jag, och australiensarna och nya zeeländarna, gjort på mina senaste 4x4-bilar.
Nämligen montera framför motorhuven.
Ett problem, som kanske inte är så stort, är ju att Nivans motorhuv öppnar framåt och lite uppåt.
Kanske klämmer jag fast en magnetfotsantenn på huven?
Men då blir det kabelproblem - om jag inte lyfter bort antennen när huven behöver öppnas.
Jag har ju den fula(?!) ovanan att köra med huven på glänt i bakkant(för att ventilera bort värmen från motorrummet).
Huven kommer då att vibrera lite, påverkar det den statiska elektriciten så att CB:n störs?
Avhjälps/åtgärdas det i s f med en jordfläta?
Vore trevligt att få ta del av era misstag och framgångar.
Hade hoppats att kunna montera den i dag. Men det sket sig = bilen inte hemma.
Har inte mätt än (av lättförklarliga skäl) men går det att, som på Samuraien, vidga askkoppshålet och montera CB:n där?
Någon som gjort det?
Vad har ni för andra alternativa monteringar att föreslå?
Jag vet sedan lång tid tillbaka att optimala placeringen av antennen är mitt på taket för erhålla ett så stort och symetriskt jordplan som möjligt.
Men i spenaten, där det ibland är lågt i tak, är takmontering inte prio 1 - snarare tvärt om.
Funderar på att göra som jag, och australiensarna och nya zeeländarna, gjort på mina senaste 4x4-bilar.
Nämligen montera framför motorhuven.
Ett problem, som kanske inte är så stort, är ju att Nivans motorhuv öppnar framåt och lite uppåt.
Kanske klämmer jag fast en magnetfotsantenn på huven?
Men då blir det kabelproblem - om jag inte lyfter bort antennen när huven behöver öppnas.
Jag har ju den fula(?!) ovanan att köra med huven på glänt i bakkant(för att ventilera bort värmen från motorrummet).
Huven kommer då att vibrera lite, påverkar det den statiska elektriciten så att CB:n störs?
Avhjälps/åtgärdas det i s f med en jordfläta?
Vore trevligt att få ta del av era misstag och framgångar.
Forumsponsor