multifuel?

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

multifuel?

Inlägg av urban »

tjena. hamnade i en tråd någonstans om en snubbe som byggde en väldigt seriös husbil av en amerikansk militärlastbil med multifuel motor. påfallande ofta när jag sökte mer om amerikansk krigsmateriel hamnade jag på ställen som inte kändes helt sunda. den första tråden var dock bra, han hade målat bilen rosa för att skrämma bort dom som bara ville prata konspirationer och hotbilder, och vad jag förstod gick motorn att köra på i princip allt som hade en flampunkt. han hade inbyggd filter som, verkar det som, nästan lät honom köra på oljegrus :shock: . eller ja. iallafall skitig diesel. om amerikanerna har tekniken så har ju ryssarna det också. är det någon som vet hur det funkar och finns det mindre motorer som kan passa i en niva? antagligen blir väll verkningsgraden lidande men att kunna köra på nästan vad som helst låter ju som en våt dröm.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: multifuel?

Inlägg av rid54 »

Tror det är en Hesselmanmotor som det handlar om. Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: multifuel?

Inlägg av urban »

möjligt att dom är släkt men dom jag sett var moderna driftsäkra motorer. som jag förstod funkade dom på spillolja diesel fotogen bensin etc. byggda för att klara sig under olika förhållanden i krigszoner.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: multifuel?

Inlägg av rid54 »

Jo, men jag menar att motortypen är troligen en Hesselman (direktinsprutning + eltändning). De kan nog vara nytillverkade. Troligen är det inte omöjligt att göra dem driftsäkra, men bagaget med jobbiga avgaser pga icke-optimal förbränning är nog svårt att komma undan. Någon annan vet kanske mer detaljer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: multifuel?

Inlägg av urban »

hittade lite mer, dom kallas Hypercycle engines o jobbar med en långsam förbränning av soppa i vätskeform istället för "dimma". tycker att tanken att kunna köra på lite av varje är cool. kanske mest för att brorsan kör adr bil på en saneringsfirma, men överhuvudtaget vore det strålande om man kunde blanda spillolja och stekflott i bensinen. hittar dock bara lite större motorer
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Kalkyl
Inlägg: 42
Blev medlem: 08 apr 2009 09:51
Ort: High Chaparral

Re: multifuel?

Inlägg av Kalkyl »

Den amerikanska multifuelmotorn är som du skrev en specialkonstruktion. Enligt mina källor (för 20 år sedan, minnet du vet...) är det en direktinsprutad motor, som vilken diesel som helst och går bäst på blandning av diesel och bensin. Den lär enl samma källa dra otroligt med soppa.... vilken sort det än är.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: multifuel?

Inlägg av urban »

jag visste att min dröm om att kunna köra bilen på sånt som blir över nog var för bra för att vara sann :) man kanske skulle bygga om till gengas, vi har ju lite skog :)
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
albin
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 okt 2013 13:31

Re: multifuel?

Inlägg av albin »

Kan tyvärr inte bidra med någon ytterligare information eller besvara dina frågor, men man blir uppspelt av bara tanken på det! Låter rätt coolt faktiskt!
Skriv svar