Veterantraktorer

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lenin » 26 nov 2009 22:56

Tack för tipsen så här långt. Det lär dröja innan jag tar fram verktygslådan. Jag tänkte övervintra först. Vill helst meka grålle utomhus i kortärmat och lyssna på fåglarna:-) Spräckt block... Hu. Verkar ju vara risk för det när motorn går precis hur bra som helst. När toppackningen sticker brukar ju gärna motorn gå illa. Om blocket är spräckt lär det väl bara vara att kasta traktorn :( Annars är ju priset på packning bra. 12 pund och 50 pence känns ju okay.
Lenin
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 04 jan 2009 23:33

Re: Veterantraktorer

Inläggav Nivanörden » 27 nov 2009 18:37

Lenin skrev:Tack för tipsen så här långt. Det lär dröja innan jag tar fram verktygslådan. Jag tänkte övervintra först. Vill helst meka grålle utomhus i kortärmat och lyssna på fåglarna:-) Spräckt block... Hu. Verkar ju vara risk för det när motorn går precis hur bra som helst. När toppackningen sticker brukar ju gärna motorn gå illa. Om blocket är spräckt lär det väl bara vara att kasta traktorn :( Annars är ju priset på packning bra. 12 pund och 50 pence känns ju okay.


Hehe, Grållemek är avkoppling. ;-) Vill ju inte måla fan på väggen, men kolla efter stora synliga sprickor. En av mina grållekompisar hade problem med sin att den tog vatten när han hällde i glykol, men med rent vatten tog den inget. Tyder på en ytterst liten spricka som ytspänningen klarar. Efter en dos BarsLeak var dock problemen helt borta.

Skulle det vara så att du har en spricka så, ska du definitivt inte kasta bort traktorn (ok, du kan kasta så att jag kan ta emot ;-) ) Grållar börjar bli kult och stiger ständigt i värde. Brukar gå o få tag på andra block, eller låta någon specialist titta om d går o svetsa. Att renovera en Grålle är varken dyrt eller svårt. Hoppas att du klarat dig dock! :-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Användarvisningsbild
Nivanörden
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 28 nov 2008 13:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inläggav AlterEgo » 12 dec 2009 00:59

Jo, jag har ju också några 50-talare. Tre st Fordson Major, varav en med grävaggregat. En av är inne i verkstan för att få nytt elsystem och lite sånt. och den tredje är brukstraktor just nu. Sen har jag en reservdelsmajor också. Jag har en Volvo T-24, en redskapsbärare byggd på en T-22 och en BM Victor också.
Träsktroll wannabe
Användarvisningsbild
AlterEgo
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 23:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Veterantraktorer

Inläggav Larsson » 12 dec 2009 17:06

Låter som du har alla traktorer som farsan haft....... :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1800
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lord_Nelson » 15 feb 2010 22:27

Jag har hållit på med en intressant mojäng i verkstaden under ett par års tid nu. Det är en Volvo T33 ifrån 50-talets mitt. När jag förbarmade mig över vraket så hade all färg rostat bort men allt fungerade utom motorn, den var utom all räddning.

Sedan fick jag nys om en Volvo B36 V8 motor i Mariestad till ett bra pris och jag fick ett närmast euforisk ha-begär till denna klenod, så efter många mil tur-och-retur stod den hemma på gården. Efter en genomgång av tänd och bränslesystem gick den som en klocka.

Sedan kom den välbekanta AHA-upplevelsen när idéerna rusade genom skallen och det började klia i fingrarna. Kan det passa?

Motorn demonterades ur traktorn, svänghjul och koppling togs tillvara. Och resten ställdes bland alla andra bra-o-ha grejerna, Sedan kontaktades en mekanisk verkstad som gjorde en adapter mellan V8an och traktorns originalsvänghjul. De hade en sådandäringa CNC svarv. Wunderbar maskin, en sådan ska jag ha när jag blir miljonär.

Jag jobbar med mitt projekt när andan faller på, det är inte bråttom. Jag hade tänkt behålla det väderbitna skicket på karosseriet men mekaniskt ska allt fungera perfekt och det ska se ut som original.

Men när det blir färdigt, då ska det finåkas ner till postlådan kan ni tro.
Ett arbete är när man byter fysiskt lidande mot pengar.

Lada Niva -07
GMC cckw -41
Volvo PV -56 original
Volvo T33 med B36 V8
Användarvisningsbild
Lord_Nelson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jul 2009 22:09
Ort: Lönsboda

Re: Veterantraktorer

Inläggav Nivanörden » 19 feb 2010 19:46

Lord_Nelson skrev:Jag har hållit på med en intressant mojäng i verkstaden under ett par års tid nu. Det är en Volvo T33 ifrån 50-talets mitt. När jag förbarmade mig över vraket så hade all färg rostat bort men allt fungerade utom motorn, den var utom all räddning.

Sedan fick jag nys om en Volvo B36 V8 motor i Mariestad till ett bra pris och jag fick ett närmast euforisk ha-begär till denna klenod, så efter många mil tur-och-retur stod den hemma på gården. Efter en genomgång av tänd och bränslesystem gick den som en klocka.

Sedan kom den välbekanta AHA-upplevelsen när idéerna rusade genom skallen och det började klia i fingrarna. Kan det passa?

Motorn demonterades ur traktorn, svänghjul och koppling togs tillvara. Och resten ställdes bland alla andra bra-o-ha grejerna, Sedan kontaktades en mekanisk verkstad som gjorde en adapter mellan V8an och traktorns originalsvänghjul. De hade en sådandäringa CNC svarv. Wunderbar maskin, en sådan ska jag ha när jag blir miljonär.

Jag jobbar med mitt projekt när andan faller på, det är inte bråttom. Jag hade tänkt behålla det väderbitna skicket på karosseriet men mekaniskt ska allt fungera perfekt och det ska se ut som original.

Men när det blir färdigt, då ska det finåkas ner till postlådan kan ni tro.


Najs!

Vore kul o se bilder på din skapelse också! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Användarvisningsbild
Nivanörden
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 28 nov 2008 13:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lord_Nelson » 20 feb 2010 18:32

Bilder kommer! Jag ska bara bli färdig med städningen i verkstan.
Ju mer plats man har i en verkstad, ju mer skit man släpar in.
Ett arbete är när man byter fysiskt lidande mot pengar.

Lada Niva -07
GMC cckw -41
Volvo PV -56 original
Volvo T33 med B36 V8
Användarvisningsbild
Lord_Nelson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jul 2009 22:09
Ort: Lönsboda

Re: Veterantraktorer

Inläggav Larsson » 22 mar 2010 20:58

http://www.youtube.com/watch?v=pDHzK3Xe7Yw

Denna video passar bra i den här tråden......
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 1800
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå

Re: Veterantraktorer

Inläggav kringlan » 22 mar 2010 23:08

Här är lite mera "Grålleskoj"
http://www.youtube.com/watch?v=m1q8XLqXDYo&feature=related
//Kringlan
Ja e int´döm jag har bara otur när ja tänk
Användarvisningsbild
kringlan
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mar 2010 21:01
Ort: Härnösand

Re: Veterantraktorer

Inläggav AlterEgo » 23 mar 2010 11:15

kringlan skrev:Här är lite mera "Grålleskoj"
http://www.youtube.com/watch?v=m1q8XLqXDYo&feature=related
//Kringlan


Förr i tiden gjordes lite mer lantbruksvänliga konverteringar av Fords N-serie (det är inte utan anledning att dom ser ut som grållar - det kopierades vilt redan då). En Ford sidåtta känns ju helt OK i en sån. Läs mer här: http://www.oldfordtractors.com/funk.htm
Träsktroll wannabe
Användarvisningsbild
AlterEgo
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 23:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lord_Nelson » 27 mar 2010 00:05

Jag ber om ursäkt för att det dröjer med bilderna på min V8-traktor, jag ska bättra mig.

Det har hänt en sak och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, Jag och Jocke körde 100 mil tur och retur för att hämta min B36:a, och nu visar det sig att grannen som bor 2 kilometer härifrån har en likadan motor. Det kunde han ha sagt innan vi körde till Mariestad. Jag ska iallafall försöka bearbeta gubben till att sälja apparaten till mig för en vettig peng. Det skadar inte med lite mer skit i verkstan. Den som har flest prylar när han dör, han vinner.
Ett arbete är när man byter fysiskt lidande mot pengar.

Lada Niva -07
GMC cckw -41
Volvo PV -56 original
Volvo T33 med B36 V8
Användarvisningsbild
Lord_Nelson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jul 2009 22:09
Ort: Lönsboda

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lenin » 16 maj 2010 14:15

Nu är det vår! Verktygslådan är framplockad och Grållens topplock demonterat. Jag tror att jag hittat anledningen till att oljan är ljusgrå. Kolvarna 2 & 3 var mycket renare än 1 & 4. På topplockspackningen tycker jag att det finns bevis för att vatten smitit förbi dels från en stor kylkanal i mitten och dels åtminstone från en mycket tunn vattenkanal vid cylinder 3. Vad ska man tro? Sitter fodren för lågt eller är det bara att smacka dit en ny packning. För övrigt är nog cylindrar och kolvar det snyggaste på min fula traktor. Bilderna nedan är tagna utan att jag skrapat och torkat bort något. Vid de friska cylindrarna är kopparplåten blank och fin. Där det verkat läcka är det geggigt.
Bild
Bild
Lenin
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 04 jan 2009 23:33

Re: Veterantraktorer

Inläggav Nivanörden » 17 maj 2010 21:36

Kan du se eller känna att fodren sjunkit något? Om du placerar en stållinjal eller liknande över blir det lättare o se.

Grållemotorn är inget under av precision, men du bör inte ha några större sättningar i den. Inga synliga sprickor? Verkar allt hyfsat OK e d bara o dunka dit en ny packning o lägg på ordentligt med tätning så fyller det lite vid ev "glapp". Enligt "gamgubbsen" ska man kunna återanvända toppackningen om den är av typen med koppar på båda sidor, men inte om ena sidan är mässing... O som sagt packningsklister

Jag hade dock lagt dit en ny! Här finns mycket grejer!

http://www.agrilineproducts.com/partsca ... _te20.html

Lycka till!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Användarvisningsbild
Nivanörden
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 28 nov 2008 13:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inläggav Lenin » 18 maj 2010 11:02

Sprickfri verkar den vara. Den har stått ostartad sedan i höstas och vattnet i kylaren hade inte minskat och det var fortfarande grönt och fint. Oljan var lika ljusgrå och fin som i höstas :o .Jag har inte sett några sprickor varken i block eller foder. Jag stod med en plastlinjal över cylindrarna igår och tittade efter sjunkna foder. OM de sjunkit handlar det om hundradelar. Det borde packningen kompensera. Vilket packningsklister rekommenderas? Jag har inte använt packningsklister på många år. Har Nivanörden koll på åtdragningsmoment och i vilken ordning topplocket ska dras? Jag beställde ny packning och kylslangar mm på ebay i förrgår. Jösses vad mycket nytillverkade prylar det finns till Grålle. Nästan som till Lada.
Lenin
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 04 jan 2009 23:33

Re: Veterantraktorer

Inläggav Nivanörden » 18 maj 2010 20:28

Lenin skrev:Sprickfri verkar den vara. Den har stått ostartad sedan i höstas och vattnet i kylaren hade inte minskat och det var fortfarande grönt och fint. Oljan var lika ljusgrå och fin som i höstas :o .Jag har inte sett några sprickor varken i block eller foder. Jag stod med en plastlinjal över cylindrarna igår och tittade efter sjunkna foder. OM de sjunkit handlar det om hundradelar. Det borde packningen kompensera. Vilket packningsklister rekommenderas? Jag har inte använt packningsklister på många år. Har Nivanörden koll på åtdragningsmoment och i vilken ordning topplocket ska dras? Jag beställde ny packning och kylslangar mm på ebay i förrgår. Jösses vad mycket nytillverkade prylar det finns till Grålle. Nästan som till Lada.


Låter bra det! Det lär bli tätt med en ny packning! Ang klister så finns det gamla hederliga bruna från Permatex som brukar funka bra. Åk in till Mekonomen eller macken (om det finns en riktig mack som inte bara säljer korv o solstolar) o kolla vad de har. Brukar stå tydligt om det funkar till toppackningar. (Obs klistra endast om det är en kopparpackning du köpt, inte om det är en av modernt snitt!)

När man drar topplock ska man jobba efter devisen att "kavla godset utåt", dvs jobba sig från mitten av locket och utåt (i motorns längsriktning) i lite "zickzack" mönster. ;-) E du me på va jag svamlar om? Dra detta mönster med moment upp till ca 9kg enl fergusonklubbens experter:

Hej igen.För det första,tänk på att lägga den hela sidan på packningen mot blocket.När du monterat
toppen drar du över den en gång från mitten uttåt.Sedan drar du om toppen ännu en gång på samma vis kall motor.Därefter justerar du ventilerna.Efter ca 50 tim kan du dra om toppen.
Om du monterar enpackning av kopparklädd typ så
stryk på olja eller packningspasta.
toppdragning 9kg
Ventiler ut.0,30
in. 0,20 mm


Lycka till!
MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Användarvisningsbild
Nivanörden
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 28 nov 2008 13:52
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst