Veterantraktorer

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Fisketorp »

Vad för klet ska man använda om packningen är av papp?

det var vad jag fick när jag beställde till min Continental, har även kvar gammla koppar packningen men den hade ju "läckt"
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Fisketorp skrev:Vad för klet ska man använda om packningen är av papp?

det var vad jag fick när jag beställde till min Continental, har även kvar gammla koppar packningen men den hade ju "läckt"
Inget klet alls om det inte är en kopparpackning. :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Fisketorp »

Nivanörden skrev:
Fisketorp skrev:Vad för klet ska man använda om packningen är av papp?

det var vad jag fick när jag beställde till min Continental, har även kvar gammla koppar packningen men den hade ju "läckt"
Inget klet alls om det inte är en kopparpackning. :)
Sedär. då spar man några kr till ;)

ehh någon skrev att man kunde återanvända den gammla packningen. är det att rekomendera? funderar på om inte koppar packning är trevligare än en av papp
men det kanske inte spelar så stor roll då motorn inte är gjord för racing..

Är det illa om man kletar på något klet ändå på packningen? tänkte mest för att kompensera för eventuellt ojämnheter såsom sjunkna foder som nämnts
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Fisketorp skrev:
Nivanörden skrev: Sedär. då spar man några kr till ;)

ehh någon skrev att man kunde återanvända den gammla packningen. är det att rekomendera? funderar på om inte koppar packning är trevligare än en av papp
men det kanske inte spelar så stor roll då motorn inte är gjord för racing..

Är det illa om man kletar på något klet ändå på packningen? tänkte mest för att kompensera för eventuellt ojämnheter såsom sjunkna foder som nämnts
Hmm, jag återanvände min kopparpackning med rejält med klet och det hade nog läckt innan, men nu håller den (peppar peppar ta i trä, än så länge) tätt. Tror att största nackdelen med att kleta in en pappackning är att det kan bli tristare o få bort den om du behöver in o rota igen. Någonstans i Grållens rephandböcker har jag för mig det står att man skall lyfta toppen en gång om året för inslipning av ventiler osv, vid hård körning. Jag tror därför man räknat med att kunna lägga tillbaka packningen igen. Ta dock uppgiften om tidsintervallet med en nypa salt. ;-)

Kan du se om fodren sjunkit nått?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Lenin »

Jag tittade precis på bilden av packningssatsen jag beställt och det verkar vara en kopparpackning jag får. Jag funderade på detta med Permatex - Om man smetar på den sortens Permatex som har samma konsistens som kolasås tycker jag risken borde finnas att kanaler täpps igen. Är jag för feg då eller? Jag googlade lite och såg att allehanda topplocksbytare köper spraypackning. Jag tycker detta verkar säkrare mot oönskade stopp. Jag tänkte besöka Bilbuttericks i helgen och se vad de har. När jag bytt topplock på bilar har jag aldrig använt något klister och det har blivit bra ändå. Jag har bara skruvat topplock på bilar med riktiga motorer: Gjutjärnsblock utan lösa foder. Jag förstår att man petar dit lösa foder i aluminiumblock men i gjutjärnsmotorer känns det dumt. Nu håller jag på att försöka bestämma mig för om jag ska slipa in ventilerna eller inte. Motorn blårykte ingenting innan jag öppnade den. Ska jag verkligen riskera att rota med grejer som verkar okej?
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Veterantraktorer

Inlägg av AlterEgo »

Lenin skrev:Jag förstår att man petar dit lösa foder i aluminiumblock men i gjutjärnsmotorer känns det dumt.
Det är för att enkelt kunna byta en samklassad enhet med kolv och foder. Det görs nog betydligt oftare på traktormotorer än på bilar.
Träsktroll wannabe
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Fisketorp »

Nivanörden--> Nej kan inte se om något sjunkit, har dok en spricka i blocket mellan två cyl vilket ju tyvärr inte är ovanligt på Continetalare därför en tanke att man kunde dra på något gott klet för att täta lite bättre just över sprickan. Epoxy kanske ;)

Får se vart det barkar hän, ska lämna in kolvarna till att börja med men vill få klart min bubbla så man har något kul att köra i sommar.
verkar ju inte bli någon Niva affär då sambon strejkar.. förstår inte varför vissa fruntimmer inte förstår vittsen med flera fordon ena fulare än det andra 8-)
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Lenin skrev:Jag tittade precis på bilden av packningssatsen jag beställt och det verkar vara en kopparpackning jag får. Jag funderade på detta med Permatex - Om man smetar på den sortens Permatex som har samma konsistens som kolasås tycker jag risken borde finnas att kanaler täpps igen. Är jag för feg då eller? Jag googlade lite och såg att allehanda topplocksbytare köper spraypackning. Jag tycker detta verkar säkrare mot oönskade stopp. Jag tänkte besöka Bilbuttericks i helgen och se vad de har. När jag bytt topplock på bilar har jag aldrig använt något klister och det har blivit bra ändå. Jag har bara skruvat topplock på bilar med riktiga motorer: Gjutjärnsblock utan lösa foder. Jag förstår att man petar dit lösa foder i aluminiumblock men i gjutjärnsmotorer känns det dumt. Nu håller jag på att försöka bestämma mig för om jag ska slipa in ventilerna eller inte. Motorn blårykte ingenting innan jag öppnade den. Ska jag verkligen riskera att rota med grejer som verkar okej?
Kanaler o sånt e väl tilltagna på Grållemotern, så om du inte överdriver Permatexdoseringen grovt är det inge fara! Men spraypackning funkar också. Helt ditt val, men JAG anser inte att du behöver oroa dig för stopp i systemen. :) Hade packningsklister orsakat stopp, hade alla topplocksskruvare basunerat ut det för full hals!

Ang Slipa ventiler så hade jag gjort det om jag var du. Lika bra o passa på när man ändå är inne o rotar. Man jag håller med om att "rör inte det som funkar" är en bra devis! ;-)
Fisketorp skrev:Nivanörden--> Nej kan inte se om något sjunkit, har dok en spricka i blocket mellan två cyl vilket ju tyvärr inte är ovanligt på Continetalare därför en tanke att man kunde dra på något gott klet för att täta lite bättre just över sprickan. Epoxy kanske ;)

Får se vart det barkar hän, ska lämna in kolvarna till att börja med men vill få klart min bubbla så man har något kul att köra i sommar.
verkar ju inte bli någon Niva affär då sambon strejkar.. förstår inte varför vissa fruntimmer inte förstår vittsen med flera fordon ena fulare än det andra 8-)
Även jag har spricka mellan 2 cyl som du beskriver. Jag kletade med Permatex och slog i en flaska kylartätning i kylarn, o har inte haft nått läckage än. Grållemotorerna är ju tyvärr spruckna väldigt ofta.
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Lenin »

Nu har min nya packning kommit. Koppar rakt igenom. Jag tog en koll till på den gamla. Den hade faktiskt mässingsplåt på ena sidan så detta lär ju bli en förbättring. Jag kollade priser för att se om jag gjort bort mig. Konstiga priser hos Olssons i Ellös: Toppackning 292 kr. Sotningssats 218:- (inkl toppackning). Min kom från England och kostade 265 inkl rekommenderat porto. Bra tycker jag. Nu väntar jag bara på oljefilter och slangar så kan det börja hända grejer igen.
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Fisketorp »

Nivanörden--> Permatex hamnar på önskelistan då =P
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Fisketorp skrev:Nivanörden--> Permatex hamnar på önskelistan då =P
Låter bra det! :-)

Hur går det för toppbytarna?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Veterantraktorer

Inlägg av AlterEgo »

Här var ett intressant projekt om man tröttnat på sin traktor.

http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb ... 4477#14477

Utväxlingsförhållanden och sånt borde vara ganska OK det är inte många paddle steamers som har sex växlar fram och två back.
Träsktroll wannabe
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Lenin »

Jo tack, det går sakta. Jag har försökt få ur så mycket grått snusk som möjligt och sköljt med olja och diesel. Jag har köpt en packningsspray från Loctite och väntar på att oljefiltret ska dyka upp i brevlådan. Så fort det anländer ska jag skruva ihop maskinen.
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Fisketorp »

Lenin skrev:Jo tack, det går sakta. Jag har försökt få ur så mycket grått snusk som möjligt och sköljt med olja och diesel. Jag har köpt en packningsspray från Loctite och väntar på att oljefiltret ska dyka upp i brevlådan. Så fort det anländer ska jag skruva ihop maskinen.
inte provat med högtrycken? =)

körde den på blocket när jag hade det på högkant. såg ut att ramla ut minst ett halvt block med rost, men då har ju iofs traktorn inte varit startad på evigheter.
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Lenin »

Jag tror inte jag behöver ta till de tuffaste metoderna. Glykolen som var kvar var grön och fin när jag tappade ur den i en hink som några timmar senare visade sig ha ett litet hål i botten... När den grå oljan försvinner finns en normaltjock hinna med gammal svart olja inuti motorn. Får jag bara de sista delarna åker toppen på igen.
Skriv svar