Veterantraktorer

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Nån Ladatok som även är intresserad av gamla traktorer?

Har funderat på att skaffa en ett tag nu och har varit o tittat på en hel del olika. Om allt går som det skall kommer det dock hem ett objekt imorgon.
Bild

En Ferguson Grålle 1950.
Har varit o tittat på den en gång och fått ner den ganska hyfsat i pris. Imorgon åker jag med trailer dit o kollar ännu noggrannare. Hittar jag inget jätteakut så blir det affär av. Är riktigt sugen! Däcken är fina (nya) o skicket verkar allmänt mycket bra. Får väl se. Jag återkommer med rapport!

Hos en av dem jag tittade på traktor hos fanns även denna tillsalu:

Bild

Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakten! Säljs av en mycket trevlig tjej kan jag tillägga ;-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Då var man hemma med ett nytt objekt:
Bild
Bild
Bild


En bild där morsan provsitter o två när vi lastar hos säljaren.

Enda kruxet är väl att den inte går :lol: annars är den mycket fin. Jag är tredje ägaren på 59 år. Inte illa. Skall börja med detta objekt i veckan.

Verkligen ingen annan här som håller på med traktorer? Ladan är ju iofs en till personbil förklädd traktor, men iaf.. :D

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Veterantraktorer

Inlägg av ahlberg »

Så länge du håller dig här under "Övrigt snack" kan du visa bilder från vilken hobby du vill... Förvänta dig bara inte att vi gör vågen när du kommer rullande med med en Grålle. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Så länge du håller dig här under "Övrigt snack" kan du visa bilder från vilken hobby du vill... Förvänta dig bara inte att vi gör vågen när du kommer rullande med med en Grålle. ;)
Jag tänkte ju som sagt att skillnaden är mycket marginell. Det som skiljer är väl typ tillverkningsland och att Nivan har tak.. ;-)

MVH/
Håkan

Ps var ju ännu mer Nivarelaterat, då jag ju faktiskt även Nivaspanade under mina traktor-provar-resor, hehe ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Caddyman »

Klart man håller på med traktorer med. :D
Polaren o jag har renoverat upp hans grålle.
O själv har man en T22á som det ska bli liv i.

Sen att man e uppfödd på en maskinstation, med en far som inte kunde låta traktorerna få ha sina originalmotorer kvar gör ju inte saken bättre. ;)
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Caddyman skrev:Klart man håller på med traktorer med. :D
Polaren o jag har renoverat upp hans grålle.
O själv har man en T22á som det ska bli liv i.

Sen att man e uppfödd på en maskinstation, med en far som inte kunde låta traktorerna få ha sina originalmotorer kvar gör ju inte saken bättre. ;)
Kul med någon mer som är intresserad! Hehe, blev det några fräcka motorbyten då? Rolf Bengtsson som byggt den gula monster- Dodgen har ju även en Grålle med V8: http://uk.youtube.com/watch?v=5ejHAS90nak

Har blivit riktigt sugen på att göra så med min. Men nu är målet att få igång originalmotorn. Har rivit av toppen o skall slipa in ventiler, samt byta en som var bränd. Inga problem med delar o hjälp då det finns en lokal klubb med 160+ medlemmar som kan ALLT om gamla traktorer o alla är hjälpsamma till tusen! När jag fått igång den skall jag utvärdera om det är nåt mer som behöver fixas o sen kommer jag att lacka om den i sommar. Den är penselmålad nån gång nu och det håller på att krackelera. ;)

Hur dålig är din T22?

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Caddyman »

Nivanörden skrev:
Caddyman skrev:Klart man håller på med traktorer med. :D
Polaren o jag har renoverat upp hans grålle.
O själv har man en T22á som det ska bli liv i.

Sen att man e uppfödd på en maskinstation, med en far som inte kunde låta traktorerna få ha sina originalmotorer kvar gör ju inte saken bättre. ;)
Kul med någon mer som är intresserad! Hehe, blev det några fräcka motorbyten då? Rolf Bengtsson som byggt den gula monster- Dodgen har ju även en Grålle med V8: http://uk.youtube.com/watch?v=5ejHAS90nak

Har blivit riktigt sugen på att göra så med min. Men nu är målet att få igång originalmotorn. Har rivit av toppen o skall slipa in ventiler, samt byta en som var bränd. Inga problem med delar o hjälp då det finns en lokal klubb med 160+ medlemmar som kan ALLT om gamla traktorer o alla är hjälpsamma till tusen! När jag fått igång den skall jag utvärdera om det är nåt mer som behöver fixas o sen kommer jag att lacka om den i sommar. Den är penselmålad nån gång nu och det håller på att krackelera. ;)

Hur dålig är din T22?

MVH/
Håkan

Njae jag vet inte hur spännande det blev.
Men här är några exempel på vad vi gjorde.
Ford major + Lastbils 6á. Det blev 2st.
Ursus 1204 4wd + scania turbo 6á.
Ursus 385 2wd + perkins 6á. Det blev 2st även där.
Volvo 800 och 810 + Volvo turbo 6or. (TD55 o TD60)
Volvo Bison + D50.
Dieselkonverterade en bensin major. (o glömde byta kolvar) :oops: Men oj va den gick i ca 100m. :D

Det är vad jag kan komma på just nu iaf.

T22an e rätt dålig just nu.
Planen är att hitta friska däck till den först.
Sen få vi se vad som hamnar under huven på den. ;)

Det är inga problem med att hitta grejor till grållen.
Bara att kolla hos Olsson i ellös. http://www.olssonsiellos.se/
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Har nu fått igång min lilla Grålle! Efter att ha renoverat toppen och förgasaren brummade den igång så fint. Har varit ute o kört en hel del för att känna på den och klura på vad mer som behöver göras iordning. Bromsarna skall få en liten översyn och elsystemet skall göras nytt. Annars verkar det mesta helt ok! Växlar går lätt, hydraul fungerar osv. Blir en lack till sommaren också.

På något lustit sätt blir alla som kör den som barn på nytt. Stora vuxna män börjar fnittra som skolflickor när de pluppar runt. :lol: Det är väldit avkopplande att dra iväg en sväng i sakta mak dock. Helkul grej för en billig peng (nej Ahlberg, inte lika kul som Nivan :mrgreen: )

Så jag är helnöjd med mitt köp. Nu när jag fått igång den kan jag ägna mer tid åt Niva igen. Koppla in elvärmen i sätena, fixa fäste för att kunna montera vinschen snabbt och lätt vid behov, både bak o fram, samt lite annat småpill.

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Veterantraktorer

Inlägg av ahlberg »

Kul att höra att det gått bra! Men, vaffö tror alla att jag skall komma med elaka kommentarer? *suck* ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1900
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Larsson »

Ehhhhh.....kan bero på att vi börja känna dig vid det här laget....... hi hi!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev:Ehhhhh.....kan bero på att vi börja känna dig vid det här laget....... hi hi!

:mrgreen: :oops: :lol: ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Veterantraktorer

Inlägg av ahlberg »

..tycker den här tråden börjar lämna ämnet... får nog modereras lite här!!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Satt o funderade lite om Traktorn. Tänkte att eftersom min Niva är orange med ett svart traktordäcksmönster över, ska jag då måla Grållen svart med ett orange Nivadäck på då? För o "teama", så att säga.. ;)

/Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Larsson
Inlägg: 1900
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Larsson »

/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev:Något för dig "Nivanörden" ??

http://www.tradera.com/FERGUSON-GRALLE- ... n_85933734
Absolut! Men tycker utropspriset var högt. Skall försöka fixa kopia från de böcker som finns i den veteranklubb där jag är medlem istället.

För övrigt finns det viss chans att vår lilla veteranklubb kan bli ägare till Sveriges enda Ångtraktor (inte lokomobil, utan ångtraktor), men det återstår att se. Vore häftigt som 17 o va 1/160 dels ägare i en sån! ;-)

/Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar