Ryss vs. Jänkare

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Ryss vs. Jänkare

Inlägg av pakka »

Skulle behöva lite hjälp å råd med att hjälpa bil. Håller på att ge mig i kast med att fixa en expedition bil för kommande äventyr :D Tankarna går kring en Cherokee eller Nivan. Så ös på med för och nackdelar. Listar några som ja kommer på själv...

Fördelar/nackdelar Jeep
• Hållbarheten på jeepen och tillgång på kraftigare eftermarknads prylar
• Storlek för att få med sig mera saker.
• Drar mera soppa
• Mera klumpig i skogen

Fördelar/ nackdelar Nivå
• Billiga delar
• Står redan en på gården
• Hållbarhet? axlar knutar?
• Motor i klenaste laget.

Så hjälp mig nu :?
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ryss vs. Jänkare

Inlägg av ahlberg »

En expeditionsbil? Viktigast är att tänka på vart man skall expediera... Förr eller senare kommer du att behöva hjälp eller delar lokalt. Skall du till Afrika - köp Toyota LC/Hajlax eller Nissan Patrol. Västeuropa: Cherokee, Landrover eller valfri japs, tex en Mitsu. Österut, forna östblocket: Niva.

Skillnaden mellan bilarna är nyansskillnader eftersom merparten troligen inte kommer att vara offroad, utan snarare på dåliga vägar, eller hur? Och det klarar alla nämnda väldigt bra. Sen kan man ju alltid fundera på storlek, lastkapacitet mm..

Hållbarheten hos Niva är fullt i klass med konkurrenterna, så länge man inte våldar igenom stengärden med bonnagas.. och då går även en Toyota sönder...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ryss vs. Jänkare

Inlägg av AlterEgo »

Håller med Ahlberg angående expeditionsmålen. Det finns skäl till varför LandCrusiern förekommer så flitigt i Afrika, dels är den tålig och dels är den vanlig där. Men LandCrusier kan betyda mycket. En LC 120 är långtifrån samma bil som en LC 70.

En Cherokee i originalutförande är hästlängder före en Niva bekvämlighetsmässigt. Jag har erfarenhet av bägge, och då hade jag ändå en ganska ny Niva. Cherokeen går sönder mer i skogen än Nivan, men det beror nog på att föraren har längre horn numera och inte använder skogsbilen för att pendla till jobbet med och därför kör lite.vildare.

En offroadmoddad (höjd och med större däck) Cherokee blir lite vinglig på vägen, men det gäller väl alla bilar.

Mest skulle jag nog låta hjärtat tala. Att ge sig ut på långresa med en Niva hade varit en upplevelse oavsett resmål!
Träsktroll wannabe
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Ryss vs. Jänkare

Inlägg av pakka »

ja det finns tankar på en resa till ryssland nästa år för oss, men frågan e ju om man pallar med typ 2-300 mil i en Niva under 1-2 veckor. Men det känns som man har största chansen att får hjälp om nått går sönder :D .

Tanken är typ 29" å skaffa diffspärr till bakaxeln, winch, stöddigt takräcke för att få plats med lite mera saker.... Men det är än så länge ganska långt kvar innan det blir någon resa.

Vad ja vet just nu så är det 2st cherokee 1st hj?80 1st wrangler 1st hilux å så kanske en Niva ;) som är sugen på att åka
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryss vs. Jänkare

Inlägg av Larsson »

Klar du klarar att åka NIva.....jag körde 80mil (med släp) på en helg för några år sen... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar