niva mot land rover

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
jojja
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 dec 2011 19:43
Ort: Tenhult

niva mot land rover

Inlägg av jojja »

Såg på femans växel på tv idag dom körde med en niva och följebil en land rover på mycket dåliga vägar och stigar i england och som väntat tog niva sej fram bäst
lada niva 97
jln
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 jan 2011 16:40
Ort: Gnesta

Re: niva mot land rover

Inlägg av jln »

såklart :D
Lada Niva -05

Bild
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: niva mot land rover

Inlägg av Markus Almroth »

Inte säkert att resultatet blivit detsamma om man kört en Serie 1 80" från 50-talet dock. Nivan vinner mycket på den korta hjulbasen. Serie 1 är både kort och hög och har högsmala däck, fast ännu mer än Nivan. Knepigt att de i stort sett bara försämrat LandRover sedan första modellen :-)

/M
Dejan P
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 sep 2009 20:37
Ort: I södra hälsingland

Re: niva mot land rover

Inlägg av Dejan P »

Hej!
Fram till i somras hade vi både en Niva (-05..fast årsmodellen spelar ingen roll) och en Land Rover Disco Tdi Aut från 98. (Tidigare ändå, en gammal Land Rover 109 serie II en Suzuki Samurai -90 och en VW Transporter Syncro.)
I en tidigare tråd har jag framhållit att om man ser till pris/kvalité/framkomlighet/"förmåga att jävlas" så vinner Lada Niva. Man får mer för pengarna. Skatten för en gammal dieseldriven Land Rover underhåller ledigt alla kostnader för en Niva.
Skillnaderna var uppenbara vad gäller framkomlighet. Men att utkora den bättre en annan sak.
Den längre bilen kan ibland hållas med endast ett hjulpar i skithålet medan den korta kan ha alla 4 hjul i smeten samtidigt. Å andra sidan kan man ibland. med den kortare bilen. välja en bättre
väg. Att diagonala över diken är en bättre idrottsgren för land Rover än för Niva.
Men... En Disko har inte en chans mot Nivan när det gäller hur begränsande överhänget fram och bak gör Diskon. Nivan kan köras upp/ned när marken faller eller stiger kraftigt från plan mark.
Kör man med dragkrok är det en nackdel för båda.
Discons automatlåda (ZF) gör att man verkligen kan krypköra lugnt och stadigt men ändå behålla vridmomentet. Stort plus. Defendern har inte, mej veterligt, sålts med automatlåda.
Den högre körställningen med Land Rovern gör det lättare att överblicka terrängen. Promenerar man och rekar i förväg faller den fördelen. Jag tyckte att sidolut kändes mer i Land Rovern. Den har väldigt lång och mjuk fjädringsväg (vilket oftast är en fördel) men det blir svajigt när man kör på skrå och det skumpar lite.
Vår Niva har styrservo, där finns inte längre någon skillnad. Utan servo blir det annars tröttande att styra.
Tillfälligheter och förarskicklighet kan avgöra vilken bil som tar sej fram bäst.
Dejan P
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: niva mot land rover

Inlägg av rid54 »

Rätt kul jämförelse... LR började ju mer som en "agrikulturell multimaskin" än en terrängbil, men de tidiga modellerna visade sig ha bra förmåga att ta sig fram och efterhand blev de mer "civiliserade". Det utvecklingsstadium hos LR som känns mest relevant som en tålig bil för hårda förhållanden är ju enligt min mening Serie III, som hade de robusta lösningarna från Serie I och II, men lite mer förarvänlig inredning. Defender är lite av samma stuk, fast man gått in för spiralfjädrar som hos Range Rover (inte något fel med det), men då kom också yttre plastdetaljer (skärmar) och liknande konstigheter, vilket känns lite off på en sån bil. Den lite mjukare spiralfjädringen, jämfört med bladfjädrarna i de äldre modellerna, är väl att betrakta som en förbättring - mindre risk för diagonalspinn... LR är dock inte en lättviktare, medan Niva (som jag upplevt det) faktiskt får lite övertag pga en inte alltför hög vikt; Nivan verkar också väldigt lutningstålig. Dock känns fjädringsvägen i framaxeln lite begränsad, men det bidrar ju till mindre lutningstendens.

Kvaliteten hos LR, så länge jag var intresserad av märket, blev ju aldrig någon riktig höjdare. Tidiga modeller hade klena drivaxlar bak och när detta åtgärdades hamnade problemen i huvudväxellådan (på nåt sätt). Nyare modeller har jag begränsad erfarenhet av, men "elfel" har jag hört från ägare. Fram t.o.m. Serie III kunde man dock fixa det mesta hemma med en normalutrustad verktygslåda (lite Nivastuk där...) och tålamod.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Dejan P
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 sep 2009 20:37
Ort: I södra hälsingland

Re: niva mot land rover

Inlägg av Dejan P »

LR borde vara off topic så länge man inte gör direkta jämförelser mot Niva. Ingen kommer väl att klaga om jag nämner något av alla fel hos tidiga och senare LR:
Vår 109:a Serie II hade ett originalmonterat elsystem som redan vid fabrik var undermåligt. Man använde fortfarande surplus vävomspunnen ledningstråd. (Även alu-plåten var från början surplus.)
Precis den sorts ledning man hittar i gammal radioutrustning. Rostskyddet i balkarna var enbart färg. I vår hade man sprutat "British Racing Green"
Vår LR från -98: Alla lampor var tillverkade i Ungern och gick sönder på kort tid. Bromsbackarna åts upp mycket fort. Farthållaren dito. Man lagar inte ABS själv. Där rann det ut pengar.
Förresten ...LR hade låsningsfria bromsar redan hos serie II..om ni fattar... -98 såldes bl a med argumentet att ramen var så gott som rostfri pga att den pressats i ett stycke
och var helgalvad. Den skulle INTE rosta. Synd att bilen inte läst den garantin.

Till LR:s försvar bör man tillägga att när BMW tog över städade de upp i företaget som sedan blev betydligt bättre på att tillverka bilar. Prisskillnaden Niva/LR har INTE varit till LR:s fördel.

Jag har lagt märke till en brist när man jämför olika terrängbilar. Man jämför INTE när bilarna körs med samma däck och optimalt däcktryck. Däcken har mycket stor betydelse för framkomligheten
och inget däck kommer att vara bäst vid alla tillfällen.

Om jag tillåts tycka utifrån erfarenheter av 3 st Nivor (en ägd) och 2 LR: Släpper man kraven på status, komfort vid långkörning (vi har kört turer på över 130 mil) och många säten kan Nivan vara det bättre valet vid nyköp. Köper man begagnat kan skicket få avgöra. Vid samma ålder misstänker jag att Nivan för det mesta är i bättre skick.
Skriv svar