Tips inför Nivaköp

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Emil
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2009 00:13

Tips inför Nivaköp

Inlägg av Emil »

Hej!

Jag har små planer för att köpa en Niva så fort ekonomin tillåter det. Det som lockar är bilens charm, jag kommer inte ha någon stor nytta av trängegenskaperna. Tanken är att använda bilen som bruksbil men sparsamt. Jag vet att det finns klokare val men skitsamma... :lol:

Nu vill jag ha all information som finns om Niva! Jag saknar helt kunskap om dessa. Mer än att det är bra i trängen, är robust byggda, bullriga, omoderna och kan ha diverse småfel.

Jag tycker att de helt nya Nivorna som säljs är snygga och söker något liknande fast begagnat och billigare. Bakljusen ska vara av dagens typ och inte av den lilla sorten. Den ska även vara så enkel som möjligt och gärna sakna servostyrning då det nästan förstör charmen.

Vad ska man tänka på vid köp? Vad får man ge för en riktigt fin Niva av årsmodell 2000-2007? Vad är skillnaden mellan dessa årsmodeller, både i motor och detaljer? Dyra i försäkring? Lättmekade? Reservdelssortiment?

Jag kanske återkommer med fler frågor!

Tack på förhand.
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av cerber0s »

Emil skrev:Hej!

Jag har små planer för att köpa en Niva så fort ekonomin tillåter det. Det som lockar är bilens charm, jag kommer inte ha någon stor nytta av trängegenskaperna. Tanken är att använda bilen som bruksbil men sparsamt. Jag vet att det finns klokare val men skitsamma... :lol:

Nu vill jag ha all information som finns om Niva! Jag saknar helt kunskap om dessa. Mer än att det är bra i trängen, är robust byggda, bullriga, omoderna och kan ha diverse småfel.

Jag tycker att de helt nya Nivorna som säljs är snygga och söker något liknande fast begagnat och billigare. Bakljusen ska vara av dagens typ och inte av den lilla sorten. Den ska även vara så enkel som möjligt och gärna sakna servostyrning då det nästan förstör charmen.

Vad ska man tänka på vid köp? Vad får man ge för en riktigt fin Niva av årsmodell 2000-2007? Vad är skillnaden mellan dessa årsmodeller, både i motor och detaljer? Dyra i försäkring? Lättmekade? Reservdelssortiment?

Jag kanske återkommer med fler frågor!

Tack på förhand.
Hej!

Skilnad i detaljer...? Inga! Mja, den enda skilnad jag vet är att från 2004 så blev drivaxlarna i bakaxeln något grövre. I övrigt så är 2000-2007 såvitt jag vet, helt identiska, jag vet inte när man bytte från TBI till MPI-insprut, möjligt att det var nån gång mellan -00 och -07. De finns både med och utan servo. Försäkringen (helförsäkrad inklusive masinskada) för min -05a kostar drygt 4000:- Lättmekade? Ja, utom om man vill ge sig på motorns insprutning då denna är en helt modern MPI (Multi Point Injection) från Bosch. Felsökning görs med en hel massa huvudkli, en laptop och en OBDII-läsare :( Reservdelar är lätta att få tag i och generellt sett billiga. Nivor sålda av Ubbo i sthlm lär alla ha dragkrok och servo. Nivor sålda av GT Service (som försvann från marknaden förra året) kan sakna servo men har å andra sidan 10 års rostskyddsgaranti, vilket Ubbo-nivorna saknar. Rostskyddet är utfört av Svensk bilvård, så garantin gäller fortfarande trots att företaget som sålde själva bilen inte finns längre. Bäst chans att hitta en av de nivorna är nog i södra delen av landet då det var här som GT Service låg. Enligt uppgift ska de ha sålt ett knappt hundratal de senaste 5 åren, men det är obekräftade uppgifter ;)
Vanliga fel kan vara rost, dåliga lager i lådorna, kärvande och läckande värmepaket, trasiga kylfläktar, dålig el och av Nivorna med insprutning från Bosch verkar ett förvånadsvärt stort antal ha ett litet fel på insprutningen som yttrar sig med en blinkande CE-lampa och ojämn gång vid kallstart. Det är lätt löst med en omstart, men är ett irritationsmoment. Begagnatpriswrna är svårt att sia om eftersom hela bilmarknaden, även begagnat, verkar ha kraschat. Nu finns där ett antal på blocket. Kolla priserna och räkna med att det kan finnas en ganska saftig prutmån. För en -05a ska du nog absolut inte betala mer än 50.000 till max 55.000.

/Hampus
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av ahlberg »

Cerbe0s har bra koll!

Kanske kan tillföra att Boschinsprutet kom runt -05 - och även om det är bättre är det som sagt svårare att felsöka och jag tror det är lite dyrare delar till det sprutet med.

Jag tycker du skall ställa om sökningen till -96 till -04. Här finns det enstaka exemplar som verkar vara gjorda av bättre plåt eller som behandlats väl och som är i bra skick. Priset här bör vara mellan 20 till 40 TKR. För -05 och nyare är det som Cerberos säger, priserna börjar runt 50 TKR.

Reservdelar finns det gott om, hela Ryssland är fullt av Nivor och det tillverkas fortfarande bilar.

Att tänka på är ju att Nivan kräver lite mer av sin ägare än en "vanlig" bil. Man måste pyssla lite mer, vara beredd på att lägga en stund då och då med skiftnyckel, skruvmejsel och multimeter. Det är inte heller dumt att kunna svetsa lite, eller åtminstone ha kontakter med nån som kan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Emil
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2009 00:13

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av Emil »

Tack för mycket bra svar! Att vårda en bil väl är jag van vid. Vad är skillnaden mellan 1996-2000 då? Jag såg i en -95:a att instumenteringen och ratten såg annorlunda ut och jag föredrar Nivorna av dagens utseende.
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av Senihol »

1995 kom Niva "typ 2", med stor baklucka, ny inredning (samma som idag) och 1,7 l insprutningsmotor.
Du kan ha hittat en -94 som inte registrerades förrän 1995. Bilar med gamla inredningen och lilla bakluckan, har 1,6 l förgasarmotor.
Jag (och Liffride) har -95 med TBI.
Skillnaden mellan 1995 och 2005 är typ inget.
Skillnaden mellan 1995 och 2006 är insprutningssystemet och att de har tagit bort ventilationsrutorna.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av cerber0s »

Senihol skrev:1995 kom Niva "typ 2", med stor baklucka, ny inredning (samma som idag) och 1,7 l insprutningsmotor.
Du kan ha hittat en -94 som inte registrerades förrän 1995. Bilar med gamla inredningen och lilla bakluckan, har 1,6 l förgasarmotor.
Jag (och Liffride) har -95 med TBI.
Skillnaden mellan 1995 och 2005 är typ inget.
Skillnaden mellan 1995 och 2006 är insprutningssystemet och att de har tagit bort ventilationsrutorna.
Måste väl vara 1995-2004? Jag har en 2005a och har Bosch och saknar ventilationsrutor... Klart... den är uttagen i november 2005 så det kanske inte är omöjligt att det är årsmodell -06... Men den står som en 2005a. Skumt.
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Emil
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2009 00:13

Re: Tips inför Nivaköp

Inlägg av Emil »

Okej! Nivan jag mindes som en -95 var en -93. Det känns som det finns olika fördelar på olika årsmodeller. Men en 00-06 blir det troligtvis eftersom jag vill ha en skapligt ny och i riktigt bra skick. Gärna någon som inte används som skogsbil. Helst skulle jag köpa en helt ny men det finns viktigare och dyrare saker man vill ha så då måste man snåla in på något.:( Med eller utan servostyrning och dragkrok som enda tillbehör, det är bra att ha. Nästa sak att klura över är färgval. Jag vet inte vilka som finns att välja på. Och jag vill inte ha någon med sådana där tuffa Nivastripes som fanns på en del.

Hittade denna på Blocket, Sveriges billigaste nybil? http://www.blocket.se/vi/19453033.htm?ca=14_s
Skriv svar