Sida 1 av 1

Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 01 apr 2011 11:17
av NivaMicke
Håller på att testa lite olika saker för att få ner utväxlingen i skogen. Lägre lågväxel såklart och numera oxå lägre utväxlingar i huvudlådan.
Lägre axelutväxlingar , självklart om man har stora hjul , annars blir det inte så kul att köra landsväg...
Finns nu en annan möjlighet oxå , varför inte använda de utväxlingar som redan finns? I huvudlådan finns 4 eller 5 växlar + backen.
Endast en av dessa används åt gången. Genom att använda 2 utväxlingar i lådan samtidigt skulle man kunna få "massor" med växlar....
Tyvärr funkar det inte så i verkligheten , backen går bort , den snurrar ju åt fel håll. 5:an går bort , den växlar åt fel håll.
4:an går bort , den har ingen utväxling. Återstår 1,2 och 3.an. Kan bli många kombinationer av de kanske? Tyvärr inte , 1:an och 2:an har gemensam skifthylsa , skiftgaffel och skiftaxel , blir i praktiken omöjligt att använda 1 och 2 ihop. Återstår endast 3:an att använda ihop med 1:an eller 2:an.
2:an och 3:an ihop ger en utväxling på 2,8:1 , i princip helt ointressant , men 1:an och 3:an ihop ger trevliga 4,99:1 , vad sägs om det??
Med "min" gamla mod i lådan får man otroliga 5,99:1 , nu kan vi snacka stenkrypare....
För att göra detta behövs en hög/låg spak från en FD-låda , går om man vill att sätta in en solenoid i lådan oxå , men det blir ju tuffare med 4 spakar i hytten...

Bild

Så här ser det ut , "nosen" på spaken är lite smalare , det blir ett litet glapp i spaken. Det saknar betydelse men är man noga så är det bara att lägga på lite svets , slipa och polera. Spaken har 2 st. 8mm hål så den är lätt att montera i växellådshuset. Lättast på en 5-växlad då den har lite större "bakhus"
Spaken ska kunna stoppa i 1:ans växel , dess skiftgaffel ligger längst till höger i lådan som tur är, blir mycket lättare då.
Så här ser det ut i lådan , 5:ans drev syns tydligt och till höger de 3 skiftaxlarna , den längst till höger ska den "nya" spaken manövrera.
Bild


Syns lite dåligt på bilden , hade ingen lampa . När den sitter ser det ut så här:

Bild

Inte illa med 4 spakar i hytten , eller hur?

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 01 apr 2011 14:57
av ahlberg
Har du funderat på att göra samma i fördelningslådan? Tänk om man kunde använda både låg och hög samtidigt efter varandra. Du delar mellanaxeln och sätter in ett stödlager, tänker jag? SKF RS-20110401, skulle nog passa.

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 01 apr 2011 15:19
av NivaMicke
ahlberg skrev:Har du funderat på att göra samma i fördelningslådan? Tänk om man kunde använda både låg och hög samtidigt efter varandra. Du delar mellanaxeln och sätter in ett stödlager, tänker jag? SKF RS-20110401, skulle nog passa.
Japp , då var den hemlisen ute då.... Hade tänkt göra en separat tråd om detta senare när axlarna var färdigsvarvade...
Problemet i FD-lådan är att det blir fruktansvärt trångt att göra denna mod , dessutom ger det endast 2,57:1 i en originallåda.
I en kryplåda som redan har 3,0:1 på lågen skulle man få 3,6:1. Mycket mer extrajobb för den förhållandesvis lilla utväxlingsökningen.

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 01 apr 2011 19:49
av zon
Hvilken kul ide. Venter allerede i spenning på en gds-sats :D

Er det ikke 1. april i dag?

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 01 apr 2011 21:21
av ahlberg
Vad antyder du????

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 03 apr 2011 16:22
av Nivanörden
De va ett ambitiöst bus! Hur länge har du filat på detta? Bilder o allt! 8-)

Extra poäng till Ahlberg för lämpligt lagernummer! :mrgreen:

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 03 apr 2011 20:58
av NivaMicke
Har funderat länge på detta , typ ett halvår ungefär... Ville inte förstöra ett hus annars skulle det varit en bild till...

Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.

Postat: 11 jul 2011 12:34
av Markus Almroth
Riktigt lattjo. Fan att inte jag har tänkt på det :-)

Men hur blir den att köra på typ.. du vet. sånt därna svart.

Kommit på ngt sätt att lyfta ur 3a-spaken ur gaffeln eller ngt?

En annan tanke kunde kanske vara att koppla på sig på ngt annat ställe på växelförarstaget och låta extraspaken bara hänga med vid normal växling?

/M