Lägre utväxling på lite enklare vis.
Postat: 01 apr 2011 11:17
Håller på att testa lite olika saker för att få ner utväxlingen i skogen. Lägre lågväxel såklart och numera oxå lägre utväxlingar i huvudlådan.
Lägre axelutväxlingar , självklart om man har stora hjul , annars blir det inte så kul att köra landsväg...
Finns nu en annan möjlighet oxå , varför inte använda de utväxlingar som redan finns? I huvudlådan finns 4 eller 5 växlar + backen.
Endast en av dessa används åt gången. Genom att använda 2 utväxlingar i lådan samtidigt skulle man kunna få "massor" med växlar....
Tyvärr funkar det inte så i verkligheten , backen går bort , den snurrar ju åt fel håll. 5:an går bort , den växlar åt fel håll.
4:an går bort , den har ingen utväxling. Återstår 1,2 och 3.an. Kan bli många kombinationer av de kanske? Tyvärr inte , 1:an och 2:an har gemensam skifthylsa , skiftgaffel och skiftaxel , blir i praktiken omöjligt att använda 1 och 2 ihop. Återstår endast 3:an att använda ihop med 1:an eller 2:an.
2:an och 3:an ihop ger en utväxling på 2,8:1 , i princip helt ointressant , men 1:an och 3:an ihop ger trevliga 4,99:1 , vad sägs om det??
Med "min" gamla mod i lådan får man otroliga 5,99:1 , nu kan vi snacka stenkrypare....
För att göra detta behövs en hög/låg spak från en FD-låda , går om man vill att sätta in en solenoid i lådan oxå , men det blir ju tuffare med 4 spakar i hytten...
Så här ser det ut , "nosen" på spaken är lite smalare , det blir ett litet glapp i spaken. Det saknar betydelse men är man noga så är det bara att lägga på lite svets , slipa och polera. Spaken har 2 st. 8mm hål så den är lätt att montera i växellådshuset. Lättast på en 5-växlad då den har lite större "bakhus"
Spaken ska kunna stoppa i 1:ans växel , dess skiftgaffel ligger längst till höger i lådan som tur är, blir mycket lättare då.
Så här ser det ut i lådan , 5:ans drev syns tydligt och till höger de 3 skiftaxlarna , den längst till höger ska den "nya" spaken manövrera.
Syns lite dåligt på bilden , hade ingen lampa . När den sitter ser det ut så här:
Inte illa med 4 spakar i hytten , eller hur?
Lägre axelutväxlingar , självklart om man har stora hjul , annars blir det inte så kul att köra landsväg...
Finns nu en annan möjlighet oxå , varför inte använda de utväxlingar som redan finns? I huvudlådan finns 4 eller 5 växlar + backen.
Endast en av dessa används åt gången. Genom att använda 2 utväxlingar i lådan samtidigt skulle man kunna få "massor" med växlar....
Tyvärr funkar det inte så i verkligheten , backen går bort , den snurrar ju åt fel håll. 5:an går bort , den växlar åt fel håll.
4:an går bort , den har ingen utväxling. Återstår 1,2 och 3.an. Kan bli många kombinationer av de kanske? Tyvärr inte , 1:an och 2:an har gemensam skifthylsa , skiftgaffel och skiftaxel , blir i praktiken omöjligt att använda 1 och 2 ihop. Återstår endast 3:an att använda ihop med 1:an eller 2:an.
2:an och 3:an ihop ger en utväxling på 2,8:1 , i princip helt ointressant , men 1:an och 3:an ihop ger trevliga 4,99:1 , vad sägs om det??
Med "min" gamla mod i lådan får man otroliga 5,99:1 , nu kan vi snacka stenkrypare....
För att göra detta behövs en hög/låg spak från en FD-låda , går om man vill att sätta in en solenoid i lådan oxå , men det blir ju tuffare med 4 spakar i hytten...
Så här ser det ut , "nosen" på spaken är lite smalare , det blir ett litet glapp i spaken. Det saknar betydelse men är man noga så är det bara att lägga på lite svets , slipa och polera. Spaken har 2 st. 8mm hål så den är lätt att montera i växellådshuset. Lättast på en 5-växlad då den har lite större "bakhus"
Spaken ska kunna stoppa i 1:ans växel , dess skiftgaffel ligger längst till höger i lådan som tur är, blir mycket lättare då.
Så här ser det ut i lådan , 5:ans drev syns tydligt och till höger de 3 skiftaxlarna , den längst till höger ska den "nya" spaken manövrera.
Syns lite dåligt på bilden , hade ingen lampa . När den sitter ser det ut så här:
Inte illa med 4 spakar i hytten , eller hur?