Ang däck och svets..

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Ang däck och svets..

Inlägg av Dusty »

Börjar vara dags att köpa nya däck, och funderar på general grabber at2 men insa turbo sahara är intressanta också..
men jag vill ha "åretruntdäck" och general grabber at2 verkar vara godkända för vinterbruk, hur det är med insa turbo sahara vet jag dock inte och hittar inte heller någon info om det.. därför tänkte jag om det är någon här som har insa turbo sahara och kan svara på hur dom är och om dom är godkända för vinterbruk.

sen behövs det fixas lite plåt i bilen, bla några mindre rosthål i golvet och funderade på att köpa en Bimax 105 svets (Länk) men frågan är då ifall en sån "räcker till" eller om man bara bränner hål eller så i tunn plåt?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ang däck och svets..

Inlägg av Larsson »

Vinterdäck har dubb (när man köper dem) och sommardäck har inte dubb.......det är allt man behöver veta. ;-)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: Ang däck och svets..

Inlägg av Dusty »

jo, men det finns även friktionsdäck som är lagliga för vinterväglag i Sverige.
visst är det aningen sämre bromseffekt med såna, men då jag köpte bilen satt det gamla slitna m+s däck vilka jag ansåg var ok i jämförelse med de dubbdäcken jag har nu.
men de däck jag skall köpa är främst för sommarbruk då jag nyligt köpt dubbade vinterdäck, men vill ändå ha "åretruntdäck" (alltså m+s märkta) sen om däcken även har en så kallad snöflingemärkning är det bara ett plus.
Westman
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 sep 2010 16:09
Ort: Ununge (Norrtälje)

Re: Ang däck och svets..

Inlägg av Westman »

Har däcken ingen snöflinga så är m+s= mud and sand och är inte godkända som vinterdäck i Sverige. Snöflinga med m+s =mud and snow.
// Westman

"Ride wild, Live free"

Lada Niva -86
Vaz 2103 (1500S) -75
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: Ang däck och svets..

Inlägg av Dusty »

ok.
ja hur som helst blir det mest troligt inte såna däck ändå.. blir troligen cooper discoverer s/t däck.

och ang svetsen så köpte jag en billig pinnsvets istället, nu ska man bara lära sig att svetsa med den också.. :)
Skriv svar