Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Var och tittade på en Valp 62:a idag.
Någon som vet hur det är med vad som måste in i regbeviset? Motorn är bytt till en B23 (förgasarvariant) och axlarna kommer från en Nissan Patrol och däcken är Monster Mudders 38,5:or. Ägaren påstår att den är besiktigad i detta skick och det är nog sant, men måste inte dom ändringarna in i papperna och borde det inte synas på Transportstyrelsens hemsida? Där står t.ex. att den har 48kW motoreffekt men mig veterligen har det aldrig någonsin tillverkats en B23 med så lite effekt. Den är lastbilsreggad. Däcken sticker ut en decimeter på sidan vilket borde kräva skärmbreddare.
Är det någon som känner till reglerna för det där?
För övrigt var det en seriöst ombyggd trevlig bil som förhoppningsvis kommer att byta ägare snart...
Någon som vet hur det är med vad som måste in i regbeviset? Motorn är bytt till en B23 (förgasarvariant) och axlarna kommer från en Nissan Patrol och däcken är Monster Mudders 38,5:or. Ägaren påstår att den är besiktigad i detta skick och det är nog sant, men måste inte dom ändringarna in i papperna och borde det inte synas på Transportstyrelsens hemsida? Där står t.ex. att den har 48kW motoreffekt men mig veterligen har det aldrig någonsin tillverkats en B23 med så lite effekt. Den är lastbilsreggad. Däcken sticker ut en decimeter på sidan vilket borde kräva skärmbreddare.
Är det någon som känner till reglerna för det där?
För övrigt var det en seriöst ombyggd trevlig bil som förhoppningsvis kommer att byta ägare snart...
Träsktroll wannabe
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Det jag har märkt är att om man bygger snyggt och seriöst kommer man igenom med rätt mycket. Jag har ju bytt bakaxel med upphängning samt bromsar bak utan att det var några problem att besiktiga utan att regga om bilen. Men det utsticket på däcken var lite märkligt att dom släppte igenom. Är det slitbanan som sticker ut så mycket, för det är tydligen det dom går på ?
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Jo, nog verkade den seriöst byggd alltid.ranger skrev:Det jag har märkt är att om man bygger snyggt och seriöst kommer man igenom med rätt mycket.
Nåja,ett par skärmbreddar är väl inte hela världen att fixa... Det kan kanske ha passerat eftersom det handlat om en då 48 år gammal lastbil.ranger skrev:Men det utsticket på däcken var lite märkligt att dom släppte igenom. Är det slitbanan som sticker ut så mycket, för det är tydligen det dom går på ?
Träsktroll wannabe
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Många missuppfattar "att klara bilprovningen är samma som att bilen är laglig och godkänd". Bilprovningen kontrollerar enligt en checklista men det ingår inte att kontrollera om axlar, mått eller vikter mm är samma som ursprunget. Om du ber dem kan de ju göra registreringsbesiktningar på mindre ombyggnader, tex släpvagnsdrag, med det måste du som fordonsägare ta initiativ till och det är du som har ansvar för att det blir gjort.
Det du skall bekymra dig om är två saker;
- om polisen tycker att de vill titta lite närmre på din bil. Det kan bli allt från körförbud kryddat med böter till föreläggande om att besiktiga dina konstruktioner.
- om du är inblandad i en olycka och utredningen visar att du framfört ett fordon som inte överensstämmer med handlingarna OCH att detta bidragit till olyckförloppet. Konsekvenserna kan bli reducerad täckning för de skador du orskakt eller i värsta fall någon form av vållande eller vårdslöshet - vilket kan bli riktigt otäckt om någon avlidit i olyckan.
Glöm Bilprovningen - de tar inget ansvar - det är du som får ta hela smällen.
Det du skall bekymra dig om är två saker;
- om polisen tycker att de vill titta lite närmre på din bil. Det kan bli allt från körförbud kryddat med böter till föreläggande om att besiktiga dina konstruktioner.
- om du är inblandad i en olycka och utredningen visar att du framfört ett fordon som inte överensstämmer med handlingarna OCH att detta bidragit till olyckförloppet. Konsekvenserna kan bli reducerad täckning för de skador du orskakt eller i värsta fall någon form av vållande eller vårdslöshet - vilket kan bli riktigt otäckt om någon avlidit i olyckan.
Glöm Bilprovningen - de tar inget ansvar - det är du som får ta hela smällen.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Men oftast gör man sitt bästa för att glömma bort detta "det händer ju inte mig" !ahlberg skrev:Det du skall bekymra dig om är två saker;
- om polisen tycker att de vill titta lite närmre på din bil. Det kan bli allt från körförbud kryddat med böter till föreläggande om att besiktiga dina konstruktioner.
- om du är inblandad i en olycka och utredningen visar att du framfört ett fordon som inte överensstämmer med handlingarna OCH att detta bidragit till olyckförloppet. Konsekvenserna kan bli reducerad själrisk eller i värsta fall någon form av vållande eller vårdslöshet - vilket kan bli riktigt otäckt om någon avlidit i olyckan.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Jag har nu också ringt Bilprovningen och diskuterat saken med en tekniker där.
Varken motorbytet eller axelbytet (och därmed är bromsystemet också utbytt vilket är det som är av betydelse) finns inskrivet på bilen i fråga. Det enda av däcken som får sticka ut utanför skärmarna är utbuktningen där däcket vilar mot marken. Att sen skärmkanterna är en halvmeter över däcket spelar tydligen ingen roll.
Med dom ändringarna som är gjorda ansåg teknikern att den skall gå som ombyggt fordon och då är det SFRO som skall "godkänna" bygget och gör dom det så skall det vara vara grönt på Bilprovningen sen. Axelbytet borde enligt honom inte vara några bekymmer eftersom både axlar och bromsar kommer från en tyngre bil men motorbytet var han väldigt tveksam till. Det är ju 56% effektökning (65->102 hk)... Sen kan man ju drömma sig bort om en B23 byggd för en trevlig vridmomentkurva vilket kunde vara riktigt trevligt i en terrängbil.
Sen berättade han en del annat matnyttigt också. På en så gammal bil som i detta fallet är det ganska fritt fram med motorbyten så länge man landar innaför effektnormer och axelbelastningar. På 1975 års modeller och framåt är det katalysatorrening som gäller vid motorbyte och om man t.ex. skulle ersätta den törstiga B30:n i en TGB11 med en modernare Volvofyra så skall man ha intyg på att man fått med sig hela paketet med motorstyrning och grejor. Intyget skulle komma från Volvo.
Sen är det nog så att en hel del såna här grejor glider genom besiktningen om det är väl utfört.
Jag får nog ta en rejäl funderare innan jag köper den där... Att regga om den som ombyggt är ju ganska omständigt, men samtidigt skulle det kännas gott att ha den godkänd i det skicket man puttrar runt. Sen kan Ordningsmakten få ha hur mycket synpunkter dom vill.
Varken motorbytet eller axelbytet (och därmed är bromsystemet också utbytt vilket är det som är av betydelse) finns inskrivet på bilen i fråga. Det enda av däcken som får sticka ut utanför skärmarna är utbuktningen där däcket vilar mot marken. Att sen skärmkanterna är en halvmeter över däcket spelar tydligen ingen roll.
Med dom ändringarna som är gjorda ansåg teknikern att den skall gå som ombyggt fordon och då är det SFRO som skall "godkänna" bygget och gör dom det så skall det vara vara grönt på Bilprovningen sen. Axelbytet borde enligt honom inte vara några bekymmer eftersom både axlar och bromsar kommer från en tyngre bil men motorbytet var han väldigt tveksam till. Det är ju 56% effektökning (65->102 hk)... Sen kan man ju drömma sig bort om en B23 byggd för en trevlig vridmomentkurva vilket kunde vara riktigt trevligt i en terrängbil.
Sen berättade han en del annat matnyttigt också. På en så gammal bil som i detta fallet är det ganska fritt fram med motorbyten så länge man landar innaför effektnormer och axelbelastningar. På 1975 års modeller och framåt är det katalysatorrening som gäller vid motorbyte och om man t.ex. skulle ersätta den törstiga B30:n i en TGB11 med en modernare Volvofyra så skall man ha intyg på att man fått med sig hela paketet med motorstyrning och grejor. Intyget skulle komma från Volvo.
Sen är det nog så att en hel del såna här grejor glider genom besiktningen om det är väl utfört.
Jag får nog ta en rejäl funderare innan jag köper den där... Att regga om den som ombyggt är ju ganska omständigt, men samtidigt skulle det kännas gott att ha den godkänd i det skicket man puttrar runt. Sen kan Ordningsmakten få ha hur mycket synpunkter dom vill.
Träsktroll wannabe
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Det beror ju på priset också.
Oreggad skulle jag betala för den som reservdelsbil.
Om nuvarande ägare gör en regbesiktning så skulle jag betala mer.
Men jag tycker iof att volvos motorer är väldigt överskattade. Vaz-motorn är ingen dålig rova.
/M
Oreggad skulle jag betala för den som reservdelsbil.
Om nuvarande ägare gör en regbesiktning så skulle jag betala mer.
Men jag tycker iof att volvos motorer är väldigt överskattade. Vaz-motorn är ingen dålig rova.
/M
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
25 papp begärt som den står. Inte orimligt om papperna varit i ordning för bygget verkar vara seriöst utfört och skicket var gott.Markus Almroth skrev:Det beror ju på priset också.
Reggad och reggad, den är ju inreggad och besiktigad men hur den klarade sig igenom SBP är en gåta för mig och jag vågar inte hoppas på att det går en gång till.Markus Almroth skrev:Oreggad skulle jag betala för den som reservdelsbil.
Hade papperna stämt med bilen hade jag köpt den till utsatt pris! Men som läget är nu så rasar det iväg på ganska många tusenlappar till och det finns många objekt att välja på (i alla fall om man jämför med utbudet på Nivor).Markus Almroth skrev:Om nuvarande ägare gör en regbesiktning så skulle jag betala mer.
Volvos motorer, i alla fall de äldre (B21/23/200/230) är väl inget man blir direkt upphetsad av i standardutförande, men det går att få fart på dom med konstgjord andning. Dom håller dessutom bra. Och jag håller med om att dom ryska maskinerna verkar fungera bra. Om jag jämför motorkaraktären i min ena Volvo 945 (B230F) med Nivan så hade jag nog önskat mig Volvonspisens vrid i Nivan också.Markus Almroth skrev:Men jag tycker iof att volvos motorer är väldigt överskattade. Vaz-motorn är ingen dålig rova.
Träsktroll wannabe
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
AlterEgo skrev:25 papp begärt som den står. Inte orimligt om papperna varit i ordning för bygget verkar vara seriöst utfört och skicket var som man kunde förvänta. Däcken och vinschen stod för en ansenlig del av kostnaden för bygget.Markus Almroth skrev:Det beror ju på priset också.
Reggad och reggad, den är ju inreggad och besiktigad men hur den klarade sig igenom SBP är en gåta för mig och jag vågar inte hoppas på att det går en gång till.Markus Almroth skrev:Oreggad skulle jag betala för den som reservdelsbil.
Hade papperna stämt med bilen hade jag köpt den till utsatt pris! Men som läget är nu så rasar det iväg på ganska många tusenlappar till och det finns många objekt att välja på (i alla fall om man jämför med utbudet på Nivor).Markus Almroth skrev:Om nuvarande ägare gör en regbesiktning så skulle jag betala mer.
Volvos motorer, i alla fall de äldre (B21/23/200/230) är väl inget man blir direkt upphetsad av i standardutförande, men det går att få fart på dom med konstgjord andning. Dom håller dessutom bra. Och jag håller med om att dom ryska maskinerna verkar fungera bra. Om jag jämför motorkaraktären i min ena Volvo 945 (B230F) med Nivan så hade jag nog önskat mig Volvonspisens vrid i Nivan också.Markus Almroth skrev:Men jag tycker iof att volvos motorer är väldigt överskattade. Vaz-motorn är ingen dålig rova.
Träsktroll wannabe
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
25 papp låter väl rimligt om den är registreringsbesiktad med utförda ändringar. Troligen då som "ombyggt fordon"
Utan registreringsbesiktning är den väl värd kanske 5 papp. Beroende på om man är intresserad av delarna eller ej.
Hårt sagt, men så skulle jag sagt till ägaren. Regbesikta den, så köper jag den för utsatt pris, annars är det i princip skrotvärde på den.
/M
Utan registreringsbesiktning är den väl värd kanske 5 papp. Beroende på om man är intresserad av delarna eller ej.
Hårt sagt, men så skulle jag sagt till ägaren. Regbesikta den, så köper jag den för utsatt pris, annars är det i princip skrotvärde på den.
/M
Re: Motorbyte, axelbyte etc. och besiktning
Inte troligen... Garanterat måste den få gå som ombyggt.Markus Almroth skrev: Troligen då som "ombyggt fordon"
Träsktroll wannabe