Skam skam skam och förnedring...

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
m96
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2009 17:06
Ort: Kramfors

Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av m96 »

För några timmar sedan råkade jag ut för en mycket tragisk uplevelse.
Jag kommer körandes på en smal och snötäckt grusväg och får givetvis möte med en lastbil.
Som den gentleman man är så gör jag naturligtvis plats på vägen genom att placera min lilla niva i diket.
Med mig i bilen har jag min chef för vilken jag ofta påpekat nivans förträfflighet i snö.
Jag såg altså chansen att få visa att det inte bara är tomt skryt.
När lastbilen passerade lade jag i skenet från mina lyktor märke till att fordonet ifråga var en bärgningsbil. :o
Givetvis saktar den in och stannar för att se om jag tar mig loss för egen maskin.
Jag börjar således med att försöka backa upp.
Gick inte.
Provade framåt.
Samma resultat.
Ska precis lägga i diffspärren och köra upp när det knackar på rutan och bärgningspersonalen erbjuder sin hjälp. :(
MIn chef som redan är mer än nöjd med min uppvisning kliver ur bilen och tackar ja till erbjudandet.
Självklart hade han kameran med sig också.
Tror inte jag skryter om den bilen igen. :oops:
Niva -82
Niva -88
Dodge Ramcharger -81
Nissan Prairie -87
MB 200 -88
Ford Fiesta -87
Volvo 340 -86
Mazda 323 -92
Volvo T24 -??
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av ahlberg »

Snöiga dikeskanter ser oskyldiga ut, men du är inte den ende som missbedömt detta fenomen. För ett par vintrar sen fick jag köra flera hundra meter med högerhjulen i diket tills jag kom till en korsning där jag kunde få upp dem igen. :oops:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tobbe
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 dec 2010 19:31
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av Tobbe »

Jag mötte en Kia-SUV på vägen till jobbet igår som gjorde precis som du - höll ut för långt i kanten. Jag stannade så klart för att försöka hjälpa honom upp. Jag körde min Volvo 855. Men det var lönlöst, Kian bara gled på underredet på vägkanten tills den hade tryckt upp för mycket snö framför/bakom sig . Då hade inte Volvon tillräckligt med fäste längre så mina framhjul började spinna. Som tur var kom en buss efter ett tag som kunde dra upp honom ur diket samtidigt som jag och en annan som också hade stannat hängde i Kians dörrar för att tynga ner hjulen på vägen :)

Som sagt, snöiga dikeskanter är lömska!

Bild
Kändes oartigt att ta bild på honom när han låg i diket, så jag tog kort efterråt. Svårt att se hur djupt det är, men ni ser i alla fall vallen som hela sidan av hans bil vilade mot!
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av Fisketorp »

Om man nu skulle få chansen att dra upp någon, eller själv behöva ta sig upp.
några tips?

Skulle i början på veckan bogsera bort nyförvärvet som jag fått ställa hos grannen.
den rullar fint för hand, står på plan mark med lite snö bakom hjulen. slirigt är det.

Hade inget rep att bogsera med så satte en kedja istället. första försöket lossnade kedjan, nytt försök då span nivan och motorstop fick jag.
andra försöket tog jag lite sats och smak ryckte det till i bilen och kedjan gick av. Niva objektet hade flyttat sig ca 30cm totalt :x

Hade ju iofs varit bättre med en lina istället för kedja men den skulle bra rullas bakåt så hade jag rep framtill.
Nivan är väl lite lätt också skulle jag tro får inte ner så mycket grepp i marken. och året runt däck är ingen hitt på halt underlag :)
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av NivaMicke »

Jag misstänker att du aldig testat en ryckstropp??
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av ahlberg »

Ligger en ryckstropp hos mig som borde befinna sig i Tomelilla.

Men, de är riktigt bra still snöbärgning! Har alltid en i bilen på vintern. Gäller bara att prylarna sitter fast ordentligt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av Fisketorp »

NivaMicke skrev:Jag misstänker att du aldig testat en ryckstropp??
Äger ingen, aldrig "bärgat" någon bil heller för den delen :D

Men trodde förväntade mig iallafall att det skulle ge mer än 30cm med spärr i och 4x4. lite besviken.

men en ryckstropp ska nog kanske inhandlas.
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Skam skam skam och förnedring...

Inlägg av AlterEgo »

Samtliga gånger utom en när jag fastnat med Nivan (om man bortser från skogsåka) så hade det varit i diken "när-man-skulle-vara-snäll-och-släppa-förbi-någon-som-ju-inte-kör-gatregistrerad-terrängbil". Man har inget för att vara snäll. :roll:

Nivan är ju i standardutförande lite känslig för sånt eftersom den bara har centerdiffspärr. Ett fram- och ett bakhjul i luften sen står man där.
Träsktroll wannabe
Skriv svar